وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافسازی قیمتها را سبب شکلگیری رقابت واقعی و به دنبال آن، ارتقای کیفیت کالاها دانست و گفت که ثبات قیمتها از اهداف اصلی اجرای طرح است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی امین در نشست هماندیشی با شبکه خردهفروشی (اصناف کشور)، اظهار کرد: با توجه به اینکه حداکثر تخفیف واحدهای تولیدی (کارخانهها) به شبکه توزیع ۳ درصد بوده و تخفیف بیش از ۳ درصد مستلزم دریافت مجوزهای لازم است، پس تخفیفهای اغواکننده فروشگاهها نیز با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده از بین میرود.
تکلیف فروشنده برای درج قیمت مصرفکننده روی قفسه کالا
تکلیف فروشنده برای درج قیمت مصرفکننده روی قفسه کالاوی در ادامه تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۵ نظام صنفی، خرده فروش باید قیمت مصرفکننده را بر روی قفسه کالا در معرض دید خریدار قرار دهد که این در واقع استاندارد جهانی نیز هست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درج فاکتورها در سامانه جامع تجارت نیز اظهار کرد: با این کار بازرسیها هوشمند شده و رصد و پایش بازار بدون دخالت عامل انسانی انجام میشود، وقتی بار نظارتی و بازرسی روی خردهفروشیها برداشته شود به ثبات قیمتی کمک میشود.
ثبات قیمتها از اهداف اصلی اجرای طرح
ثبات قیمتها از اهداف اصلی اجرای طرحفاطمی امین، ثبات قیمتها را از اهداف اصلی اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای طرح شفافیت قیمتی و درج قیمت تولیدکننده با کمترین چالش میتوان بر بازار نظارت داشت.
وی در بخش دیگری با اشاره به رشد صادرات و درآمدهای نفتی کشور، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی تا اول اسفند ماه از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده است و این موضوع نشانگر افقهای روشنی در اقتصاد کلان کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت که تورم سالانه از ۴۵ و ۵۰ درصد در شهریورماه به حدود ۳۵ درصد رسیده است و متعاقب این موضوع، تورم نقطه به نقطه نیز کاهشی شده است.
در این جلسه همچنین روسای اتاقهای اصناف سراسر کشور در خصوص مشکلات شبکه توزیع و خردهفروشی در طرح جدید درج قیمت تولیدکننده به بیان مهمترین نقطه نظرات خود (به صورت مجازی و حضوری) پرداختند.
رفع دغدغههای مردم در خصوص قیمت نهایی کالاها در طرح جدید، حمایت از خردهفروشی در شبکه توزیع، نظارت بیشتر بر فروشگاههای زنجیرهای و الزام به درج قیمت همزمان مصرفکننده از مهمترین مسائل مطرحشده بود.
انتهای پیام
شناسه خبر: 133973