بر اساس مصوبه هیئت دولت ابلاغی به وزارت راه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مسئول احداث خط آهن شلمچه-بصره شناخته شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه هیئت وزیران در خصوص مُجاز بودن شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای احداث راه آهن شلمچه-بصره و نیز ساخت پل ریلی بر روی رودخانه اروند راه به وزرای راه، اقتصادی، خارجه و دفاع و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
خبرنگار مهربر اساس این تصویبنامه شرکتهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مُجاز به تأسیس شرکت مشترک با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستند.
شرکت راه آهن همچنین مکلف به تهیه و تدوین میزان مشارکت طرفین و نحوه سرمایه گذاری و بهره برداری از خط ریلی شلمچه-بصره شده است.
معاون شرکت ساخت (نیمه نخست امسال): در حال خرید اراضی اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره در عراقیم
معاون شرکت ساخت (نیمه نخست امسال): در حال خرید اراضی اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره در عراقیممعاون شرکت ساخت (نیمه نخست امسال): در حال خرید اراضی اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره در عراقیمگفتنی است پیش از این عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر از آغاز فرآیند زمین در خاک عراق از سوی شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه گذار و پیمانکار این پروژه خبر داده بود.
خبرنگار مهرمدیرعامل راه آهن (۶ دی ۱۴۰۰): با طرف عراقی در خصوص تهیه نقشه راه احداث شلمچه-بصره به تفاهم رسیدیم
مدیرعامل راه آهن (۶ دی ۱۴۰۰): با طرف عراقی در خصوص تهیه نقشه راه احداث شلمچه-بصره به تفاهم رسیدیممدیرعامل راه آهن (۶ دی ۱۴۰۰): با طرف عراقی در خصوص تهیه نقشه راه احداث شلمچه-بصره به تفاهم رسیدیمبا این حال سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۶ دی ماه امسال در سفری که به عراق داشت، در گفت وگو با یکی از بخشهای خبری سیما از امضای تفاهم با طرف عراقی برای تهیه نقشه راه احداث مسیر شلمچه-بصره خبر داد.
مدیر عامل راهآهن اظهار کرد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد و این موضوع از دیرباز مطرح بوده و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.
صالحی با بیان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است افزود: ساخت این مسیر ریلی موانع مختلفی داشته و سعی کردیم در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.
وی اظهار کرد: به طور مثال در مهمترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی حدود یکسال و نیم زمان برای احداث آن پیش بینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان میبرد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضای این تفاهم نامه انجام شد، فرآیند اجرا سازی آن را آغاز کردهایم.
دستور وزیر راه برای انتقال پروژههای ریلی از شرکت ساخت به راه آهن / شرکت ساخت و توسعه از ساخت راه آهن شلمچه-بصره حذف شد؟
دستور وزیر راه برای انتقال پروژههای ریلی از شرکت ساخت به راه آهن / شرکت ساخت و توسعه از ساخت راه آهن شلمچه-بصره حذف شد؟دستور وزیر راه برای انتقال پروژههای ریلی از شرکت ساخت به راه آهن / شرکت ساخت و توسعه از ساخت راه آهن شلمچه-بصره حذف شد؟پیش از این هم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه امسال در نامهای خطاب به سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران دستور داده تا طراحی و اجرای کلیه پروژههای زیرساختی ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن منتقل شود.
شناسه خبر: 113329