قریب به دو دهه است که خط ریلی شلمچه- بصره مطرح شده تا حمل و نقل زائران عتبات تسهیل شود؛ در نهایت روز گذشته تفاهمنمه عملیاتی شدن این پروژه به امضا رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته مدیرعامل راه آهن تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مسؤولین ارشد راه آهن عراق به امضا رسید.
شرکت راهآهن اعلام کرد در جریان این سفر که در راستای تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حملونقل دو کشور انجام گرفت، پس از برگزاری جلسه مشترک با تیمهای فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راهآهن بازدید از مسیر را آغاز کردند.
در این بازدید، مسئولین راهآهن دو کشور با توجه به نقشههای مصوب و ارائهشده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداثشده در مرز شلمچه، مسیر مطالعهشده از مرز تا اروندرود، زمینهای دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راهآهن بصره بازدید کردند.
در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود شش ساعت به طول انجامید، طرفین در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مینروبی، زمانبندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود، تحویل زمین جهت مطالعات پایهها و سپس اجرای پل و …. تفاهم کردند.
نقشه احداث مسیر نیز به عنوان پیوست این تفاهمنامه به امضای معاونین فنی طرفین رسید.
بهرهبرداری از راهآهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده
مدیر عامل شرکت راهآهن ایران گفت: در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۱.۵ الی ۲ سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راهآهن درباره حضور هیأت عراقی در ایران و بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره اظهار کرد: هیأت فنی، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولین راه آهن دو کشور با توجه به نقشههای مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمینهای دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راهآهن بصره بازدید کردند.
وی افزود: این بازدید ۴ ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه ۶ ساعته با هیأت عراقی برگزار و طی آن نقشههای تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شد.
صالحی خاطر نشان کرد: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، ظرف ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راهآهن شلمچه- بصره به بهرهبرداری میرسد.
مدیر عامل شرکت راهآهن گفت: با توجه به اینکه این پل نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است، ساخت آن دانش ویژهای میطلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.
به گفته صالحی، بر اساس صورت جلسه شب گذشته که به امضای دو طرف ایرانی و عراقی رسیده، هم بحث تحویل گرفتن پایههای پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.
پروژه دو ساله خط ریلی شلمچه- بصره
جلال مختاری؛ مدیر روابط عمومی راه آهن درخصوص امضای تفاهنامه روز گذشته به مهر گفت: نقشه احداث مسیر به عراقیها تحویل داده شده است و طبق برنامهای که اعلام شده است طرفین طبق برنامه قرار است که این تفاهم نامه را اجرا کند.
وی در ادامه افزود: بنا به برنامه اعلام شده مسؤولین دولت عراق برای دید و بازدید از پروژه به ایران می آیند. با توجه به اینکه پروژه طی دو سال آینده به پایان میرسد و این پروژه در ایران آغاز به کار شده است.
مدیر روابط عمومی راه آهن در ادامه درخصوص تولید ملی گفت: تولید ملی بودن این پروژه بستگی به پیمانکاری دارد که در آینده مشخص خواهد شد که بخش ریلی از تولید ملی استفاده شود یا از مصالح عراقی استفاده کند و این موضوع نیز در آینده مشخص خواهد شد.
اهمیت پروژه ریلی بصره- شلمچه
خط ریلی شلمچه-بصره که میتواند ایران را با راهآهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژههایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سالها نتیجه نگرفته اما بهتازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.
راهاندازی این خط ریلی از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در این سالها همواره فرآیند فراز و نشیبهایی داشته و حال باید دید با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرفهای خارجی دارد، طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم میشکند یا خیر.
به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته حتی مواردی از جمله عدم تمایل عراق به تکمیل این پروژه ریلی مطرح شد و اینکه عراق این خط را معارض با کریدور شمالی-جنوبی خود میداند که بنا دارد آن را با همکاری ترکیه و یکی از شرکتهای ایتالیایی جلو ببرد اما این خط ریلی قرار شده است که توسط کشور عراق به بهره برداری برسد و این میتواند از لحاظ تجارت با کشور عراق به ایران کمک کند