سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مردم تخلفات شرکت های هواپیمایی را اطلاع دهند تا با آنها برخورد شود.
جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص کمبودهای بلیت نوروزی به مهر گفت: مردم اگر مشکلی دارند به ما اطلاع دهند در مورد چارترها مرجع نظارت کننده سازمان هواپیمایی است و عملکرد آژانسها باید طبق قوانین بین المللی باشد که از سوی سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است و رسانهها باید کمک کنند تا مردم آگاهی از حق خودشان پیدا کنند.
وی در ادامه بیان کرد: آژانسهای فروش بلیت نمیتوانند به زور تور به مردم بدهند اگر شخصی بلیت میخواهد باید به آن فروخته شود و با توجه به اینکه برخی از ایرلاینها مجبور هستند که چارتری با تور بفروشند با توجه به انیکه دلایل اقتصادی ندارد اما مجبور هستند.
نیمی از ناوگان هوایی عمر خود را کرده اند
یازرلو، تصریح کرد: عمر متوسط ۳۳۵ فروند هواپیمای موجود در ناوگان حدود ۲۷ سال است و حدود ۱۷۵ فروند ناوگان فعال عمر متوسط ۲۶ سال دارند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بالا بودن متوسط عمر ناوگان ارتباط معکوسی با در دسترس بودن هواپیماها دارد به مهر، توضیح داد: عمر ناوگان هوایی بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۹۵ درصد، ۲۵ سال ۷۰ درصد و۳۰ سال ۵۵ درصد در دسترس است.
قیمت بلیتها طبق مصوبه به فروش خواهد رسید
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در خصوص اطلاعات بلیتهای پروازی گفت: قیمتها کنترل شده و در چارچوب دامنه قیمتهای اعلامی و مصوب به فروش میرسد.
یازرلو به تشریح وضعیت بلیت و ناوگان هوایی در آستانه سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: بر اساس یافتههای بانک جهانی و گروه اقدام حملونقل هوایی، سرانه هواپیما در جهان به ازای هر یک میلیون نفر در جهان سه فروند هواپیما گزارش شده که این رقم در ایران ۱.۷ درصد است.
وی در پاسخ به این که برخی شرکتهای هواپیما عامدانه ناوگان خود را زمینگیر کردهاند، افزود: برای هیچ شرکت هواپیمایی پارک کردن هواپیما مقرونبهصرفه نیست.
یازرلو خاطرنشان کرد: بر اساس تقویم هر ساله شرکتهای هواپیمایی، در ماههای بهمن و اسفند، تعداد پروازها به دلیل چکهای سنگین روی برخی ناوگان هوایی کاهش مییابد و بهمنظور استفاده حداکثری در تعطیلات نوروزی مجدداً به چرخه پروازی باز میگردد.
شکایات ثبت و پیگیری میشود
وی در پایان ضمن تشکر از زحمات از همکاران عملیات، کارشناسان، تکنسینها، همکاران فرودگاهها و تمامی یاریگران صنعت حملونقل هوایی به مهر گفت: معمولاً گرانفروشی از سوی شرکتهای هواپیمایی صورت نمیگیرد و معمولاً این گرانفروشی از سوی بازیگران و نرمافزارهای موبایلی است، بنابراین از مسافران تقاضا میشود، سوالات، ابهامات یا شکایات خود را در سامانه پاسخگویی به شکایت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی caa.gov.ir به ثبت برسانند و در اسرع وقت به این شکایات پاسخ داده خواهد شد، یا در صورت لزوم مراتب از طریق مراجع قضائی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.