اکونومیک 24
21 خرداد 1401 - 15:59

تقویت صنعت نمایشگاهی در راستای توسعه بازار و تجارت

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ایجاد نقشه راه و برنامه کمی و قابل ارزیابی در راستای توسعه تجارت و صادرات در دولت سیزدهم، بر اهمیت صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از ابزارها و الزامات توسعه بازار تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک در آیین روز جهانی نمایشگاه‌ها با بیان اینکه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم به دنبال مانع زدایی در مسیر تجارت بودیم، گفت: سیاست جدید دولت، توسعه بازار است و نقش نمایشگاه‌ها در این زمینه قابل اهمیت است و باید پیگیری شود. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فعالیت در دولت سیزدهم از طریق تعیین نقشه راه و برنامه درست کمی آغاز شده است، افزود: برنامه داشتن با عددگذاری برای رسیدن به اهداف دقیق‌‍‌‌تر است و به راحتی در معرض نقد گذاشته می‌شود. وی با بیان اینکه توسعه تجارت و صادرات نیاز به الزاماتی از جمله فراهم کردن زیرساخت‌های لجستیکی، قانونی و پولی و بانکی دارد، بیان داشت: صنعت نمایشگاهی ابزاری برای توسعه بازار است که البته نمی‌تواند کل مسیر توسعه را پوشش دهد اما در کنار توجه به راه‌اندازی مراکز تجاری، توسعه بازار، الزام و پذیرش هیات‌های تجاری، تقویت بخش خصوصی و... ابزار مهمی است و نقش ویژه‌ای دارد.   معاون وزیر صمت با بیان اینکه نقش سیاست‌گذاری، هدف‌گذاری و تعیین محتوا بر عهده سازمان توسعه تجارت ایران است، بیان داشت: به سمتی حرکت می‌کنیم که این نهاد فرمانده واحد صادرات کشور باشد و بتواند از توانایی، ظرفیت و نظرات بخش‌های دیگر استفاده کند و بهترین و کامل‌ترین سیاست‌گذاری صورت گیرد.  پیمان‌پاک افزود: فعالان صنعت نمایشگاهی مجریان بخش‌های توسعه تجارت هستند که به نماینده تجار و صادرکنندگان تبدیل شده و در تعامل با سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون می‌توانند گسترش بازار را بر عهده بگیرند.  معاون وزیر صمت با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت از اجرای سیاست‌ها پشتیبانی می‌کند، تأکید کرد: لازم است کارگروهی به عنوان بازوی مشورتی سازمان تشکیل شود و بسته‌های سیاست‌گذاری را تهیه کند و به نتیجه برساند. رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به برقرار نبودن سیستم نرم افزار مناسب، گفت: باید همانند سیستم جهانی بستری نرم‌افزاری فراهم شود که با ساز وکار درست افراد شایسته را شناسایی کند و حمایت‌ها هدفمند شود.  پیمان‌پاک همچنین با اشاره به نامگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، بیان داشت: بر همین اساس حرکت صادرات و تجارت در مرزهای دانش، باید در دستور کار قرار بگیرد.  وی افزود: دانش‌بنیان در حوزه تجارت به معنای استفاده از فرصت‌هایی همچون متاورس، رمزارزها، توزیع مویرگی، خرده‌فروشی در بازارهای هدف، ورود به بازارهای مقصد و... است.  معاون وزیر صمت با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی وارد نسل‌های جدیدی شده است، افزود: با توجه به ورود جهان به مسیری جدید باید با نوآوری و دیدگاه‌های نو به صنعت و تجارت پرداخته شود. انتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 375274

مهمترین اخبار اقتصادی: