اکونومیک 24
25 اسفند 1400 - 10:12

10 فروند هواپیمای 15 تا 20 سال خریداری شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ناوگان هما تکلیف حاکمیت بر هما بود و باید امروز حاکمیت از هما حمایت کند، گفت: بخشی از اقساط تسهیلات صندوق توسعه بابت هواپیماهای برجامی پرداخت شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد محمدی بخش صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: صنعت هوانوردی در تحریم ها بیشترین آسیب را دیده است اما خدمات بزرگی ارائه داد و با وجود گذشته ۴۲ سال تحریم، این صنعت روی پای خود ایستاده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره هواپیماهای برجامی و تعداد فعال بودن آنها گفت: به دلیل عدم تعهد طرف اروپایی تامین و استمرار قطعه محقق نشد و این در تعمیر و نگهداری و سر خط بودن هواپیماهای برجامی موثر بود. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفت فروند هواپیمای atr در حال حاضر سرخط داریم و فعال است؛ اینکه ۲۵ درصد پرنده ها معمولاً در دوره تعمیر و نگهداری باشد منطقی است، رایزنی‌هایی هم برای تامین قطعات هواپیماهای برجامی از گذشته انجام شده است و در مذاکرات وین هم رایزنی انجام می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی گفت: تکلیف نظام بود که هما ناوگان خود را افزایش دهد و باید در سطح کلان از هما حمایت شود، دیوان محاسبات هفته گذشته موضوع تهاتر و افزایش سرمایه هما را ارائه داده است. محمدی بخش درباره بدهی هما گفت: گروه حسابرسی در ایران ایر مستقر شده است که دیوان محاسبات و حسابرسی باید گزارش کاملی ارائه دهد پس از اتمام کار به عنوان حاکمیت، حسابرسی هما را در دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنیم برای خرید هواپیماهای برجامی هما از وام صندوق توسعه استفاده کرده است و این باید تعیین تکلیف شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما بحثی بود که صحت نداشت و غلط بود، حداقل باید سه فروند هواپیمای ملکی برای صدورمجوز تاسیس وجود داشته باشد اما ممکن است هواپیماهای ایرلاینی در چرخه تعمیر و نگهداری باشد. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مدل اقتصادی خود را تغییر دهند، گفت: به زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد ندارم با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینه‌ها مدیریت شود. وی بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکت ها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی دارد و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاین‌ها را دنبال می‌کنیم. محمدی بخش درباره نرخ بلیت گفت: در حال حاضر در موضوع نرخ‌ها بحث کف قیمت نداریم. * 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شد 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شدرئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در 3 ماه اخیر 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است. انتهای پیام/ب
منبع: فارس
شناسه خبر: 171730

مهمترین اخبار اقتصادی: