تهران- ایرنا- رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کدملی میتوانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما میشوند دهک بالای جامعه نیستند.
«محمد محمدی بخش» روز (شنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکتهای هواپیمایی میشود؟، گفت: درصد و عدد و رقمی که اعلام میشود، صحیح نیست و این را میتوان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است.
به گفته وی در «سامانه سدف» بر اساس رجیستری و تایپ هواپیما میتوان دقیق حساب کرد که ادعای یارانه پنهان ۲۰ هزار میلیاردی صحیح نیست.
پرداخت یارانه سوخت به هواپیما تصمیم کلان نظام است
پرداخت یارانه سوخت به هواپیما تصمیم کلان نظام استرییس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که درنهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مشوق مهم حملونقل و تاثیرگذارترین بخش آن با وجود درصد کم از سهم جابجایی مسافر و بار، بخش هوایی است. این بخش در شرایط خاص هر بار تاثیرگذاری مهمی را در کنترل وضعیت داشته است. اشاره میکنم به دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حملونقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور؛ این موارد موضوعات مهمی است که کشور با آن دست به گریبان بود و نمیشود اثرگذاری بخش هوایی و صنعت حملونقل هوایی را در کنترل این وضعیتها نادیده گرفت.
محمدی بخش افزود: اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولتها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است.
به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب میشود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است.
بخش اعظمی از مسافران هوایی، کارمندان هستند
بخش اعظمی از مسافران هوایی، کارمندان هستندرییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه گفته میشود فقط دهکهای بالای جامعه از حملونقل هوایی استفاده میکنند، گفت: با کد ملی میتوانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما میشوند. چراکه میزان مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملاً با کدملی مشخص است.
به گفته محمدی بخش با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابجا میشوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است.
ویی گفت: کسانی که در حال طراحی مؤلفههای اینچنینی هستند ابتدا باید پیامدهای آن را در نظر بگیرند؛ چراکه با یک جامعیتی یارانه سوخت در نظر گرفته شده است و مؤلفههای اقتصادی آن مشخص است.
شناسه خبر: 390779