رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: 43 درصد متقاضیان مهارت آموزی محیط واقعی کار در گروه کارجویان جوان از 21 تا 30 سال و در مقطع تحصیلی دیپلم قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیکاری یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشورهای جهان و ایران به شمار میرود. روند مهاجرت از روستاها به شهر، جایگزینی فناوری و ربات به جای انسان، تورم و کاهش ارزش پول ملی، رکود اقتصاد و افزایش سود آوری فعالیتهای سوداگرانه از دلایل مهم بیکاری جوانان به شمار میرود.
در کنار این موارد، فرهنگ آسایش طلبی و یک شبه پولدار شدن و سود آوری دلالی هم مزید بر علت شده تا برخی جوانان کمتر به سمت کارهای مولد بروند و بیشتر به سمت کارهای زودبازده و پرسود مانند دلالی حرکت کنند.
به گفته برخی کارشناسان، حضور 3 میلیون اتباع افغانستانی و اشتغال در مشاغل ساختمانی، خدماتی، نگهبانی،فروشندگی و حتی چوپانی گواه بر این مساله است، در حالی که جوان ایرانی انتظار دارد کار راحت و پشت میزنشینی با حقوق بالا داشته باشد، جوان افغانستانی به عنوان مهمان در ایران شغل و درآمد پیدا میکند.
فرهنگ کار و تلاش و آموختن هنر یا صنعت برای گذران زندگی در طول سالهای متمادی که فعالیت سوداگری رونق گرفته و جوان ایرانی میشنود که فلانی با خرید ارز یا سکه یا خودرو یک شبه به پول میرسد و نیز شرایط نااطمینان اقتصاد کلان و وضعیت تورمی در اقتصاد که روی دیگر سکهاش به معنی کاهش ارزش پول ملی است، باعث رویگردانی برخی جوانان از کارهای مولد و روی آوردن و تحمل بیکاری یا روی آوردن به کارهای دلالی شده است.
نادولت با هدف تسهیل جوانان به بازار کار در قدم اول سامانه صدور مجوزها را راهاندازی کرد و کسانی که جویای کار هستند با ثبت در این سامانه با حد اقل مدارک میتوانند مجوز یک کسب و کار را دریافت کنند و برای زندگی خود کسب و کار و درآمدی داشته باشند.
در این زمینه سید امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسبوکار وزارت اقتصاد معتقد است، یکی از موانع عمده بهبود کسب و کار، قانونهای کهنه و متعارض در کسب و کارها است.
وکاروی گفت: اولین مانع مقررات بسیار زیاد و بعضاً در حال تغییر است. آنقدر مقررات زیاد است که خود مجری و ذینفع ابعاد آن را نمیدانند و باعث شده است که اگر دو فعال اقتصادی در بازار ایران به اختلاف بخورند که امری متداول است.
به گفته سیاح، همین الان ۷۰۰ طرح قانونی جدید در نوبت مجلس شورای اسلامی است. با این فرمانی که مجلس پیش میرود تا دو-سه دوره دیگر هم یعنی تا سال ۱۴۱۵ هم به نتیجه نمیرسد و این همه قانونگذاری بدون توجه به این نکته دارد انجام میشود که چه اثرات بدی دارد و همین طور مقرراتگذاری، بخشنامههایی پیدرپی در اقصی نقاط دولت صادر میشود که رهبر انقلاب هم در آخرین سخنرانیشان با فعالان اقتصادی به آن اشاره فرمودند.
درپیدومین نکتهی مانع، تعارض منافع برخی سیاستگذاران است. سیاستگذارانی که میتوانند اصلاحات را حذف کنند ولی این کار را نمیکنند؛ چرا که متأسفانه به ضرر منافع شخصی خودشان است. این باعث شده است که بهطور سیستمی مشکلات در اقتصاد ایران حل نشود و بهطور سیستمی اقتصاد ایران رقابتی نشود.
نکته سوم، روش کهنه و اشتباه حمایت از تولید در ایران است. قوانین و مقررات این حوزه در ایران مربوط به دهههای ۳۰، ۴۰ و ۵۰ و زمانی است که اقتصاد بسیار دولتی بود و در آن اقتصاد خیلی دولتی، دولت کارخانه میساخت و متناسب با ساختن کارخانه بهدست دولت قانون وضع کرده بودند. برای ساختن کارخانه و برای راهاندازی یک نهاد تولیدی باید اول مجوز بگیریم، سپس پروانه بهرهبرداری بگیریم و بعد از آن دو-سه مرحله دیگر هم دارد.
در این زمینه غلامحسین حسینینیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: 43 درصد متقاضیان مهارت آموزی محیط واقعی کار در گروه کارجویان جوان از 21 تا 30 سال و در مقطع تحصیلی دیپلم قرار دارند.
غلامحسین حسینینیا،معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از کسب آموزش های مهارتی توسط 61 هزار و 210 متقاضی مهارت آموزی در محیط واقعی کار خبر داد.
حسینینیا، با اعلام اینکه 43 درصد از متقاضیان مهارت آموزی محیط واقعی کار در گروه کارجویان جوان از 21 تا 30 سال و در مقطع تحصیلی دیپلم قرار دارند، افزود: از تعداد 61 هزار و 210 متقاضی کسب مهارت در این حوزه 9 درصد را زنان و 91 درصد را مردان تشکیل می دهند.
وی آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی؛ حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی؛ کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند؛ کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت؛ استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاههای اقتصادی را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد.
وکارمعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از سال 1396 لغایت 1400 بالغ بر 250هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب طرح مذکور برخوردار شده اند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به لحاظ مأموریت، ساختار و اهداف دارای بیشترین تطابق با مفاد طرح مذکور می باشد و مسئولیت اصلی اجرای این طرح نیز در سالهای اخیر به عهده این سازمان می باشد.
وی بررسی اعتبار و صلاحیت های آموزشی بنگاه های متقاضی، ارائه پیشنهاد و تهیه استانداردهای آموزشی منطبق با فرصت های آموزشی مورد درخواست بنگاه ها، صدور مجوز آموزش مهارت آموزی را از تکالیف اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در فرایند صدور مجوز آموزش مهارت آموزی در این طرح بیان داشت.
حسینی نیا خاطرنشان کرد: تمرکز بر شرایط متصدیان فرصت های آموزشی، صدور تأییدیه حضور در دوره مهارت آموزی برای مهارت آموزان، اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهینامه مطابق استاندارد آموزشی از تکالیف مرتبط با فرایند پایان دوره مهارت آموزی می باشد.
وی صدور کارت شناسایی برای مربی و مهارت آموز، برگزاری دوره توجیهی برای مهارت آموزان قبل از شروع آموزش و تبیین اهمیت اجرای دوره، استفاده از مربی (استادکار) به عنوان آزمونگر، برگزاری دوره آموزشی روش و فنون تدریس برای مربی، طراحی و بکارگیری سامانه رایانه ای مناسب برای شناسایی، ثبت نام، بررسی، معرفی و سایر مراحل اجرایی طرح به منظور تسهیل امور متقاضیان و دستگاه های دست اندرکار دستورالعمل و حسن نظارت بر فرایند اجرای طرح مطابق با درخواست مرکز مهارت آموزی را از سایر تکالیف سازمان برشمرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیان داشت: آمار عملکرد طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در خوشه های آموزشی صنعت 51 درصد، خوشه خدمات 34 درصد، کشاورزی 8 درصد و فرهنگ و هنر 7 در سال 1400 بوده است.
وی آمار عملکرد طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه شرکت کننده در واحد پذیرنده پادگان در به تفکیک واحدهای نظامی آجا 16329 نفر، سپاه 14442 نفر، ناجا 8221 نفر و وداجا 496 نفر در سال 1400 اعلام کرد.
حسینی نیا، در پایان، تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح، توجیه کافی بازرسان تأمین اجتماعی، طراحی و اجرای یک مکانیزم واحد به منظور فراخوان و جذب بنگاه های اقتصادی و اتحادیه ها، اعمال ساز وکارها و مشوقهای قانونی لازم به منظور مشارکت بیشتر بنگاه های اقتصادی در اجرای طرح، لحاظ کردن مشوق های لازم برای کارآموزان جهت مشارکت در طرح و ... را از ضروریات موفقیت این طرح برشمرد.
وکارهابه گزارش خبرگزاری فارس برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «حمایت از جوانان مجرد جویای کار» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.
حمایت از جوانان مجرد جویای کاردر این پویش آمده است: « ما جمعی از جوانان مجرد جویای کار هستیم، تقاضا داریم به همان میزان که به متاهلین توجه میشود، به ما توجه کنید.
امتیازاتی که در استخدامی به متاهلین داده شده را اجحاف در حق مجردین جویای کار میدانیم. مجردین نیاز به پس انداز و مسکن برای ساختن آینده و تاهل خود دارند. لذا اگر بیشتر از متاهلین به کار نیاز نداشته باشند، کمتر نیست! ما خواهان امتیاز برابر شرایط استخدامی با متاهلین هستیم، که بتوانیم شرایط ازدواج مطلوب را فراهم کنیم.»
انتهای پیام/
انتهای
شناسه خبر: 409679