اکونومیک 24
20 فروردین 1401 - 14:10

صدور بالغ بر ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در راستای اجرای طرح ویژه وزارتخانه مذکور برای مقابله با کالاهای قاچاق که با حوزه لوازم‌یدکی خودرو آغاز شد، طی اولین هفته اجرای آن بالغ بر ۶۰ هزار شناسه کالا صادر شده است؛ جمع‌آوری لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق شامل چند مرحله است که در مرحله نخست ضروری است فعالان قطعات یدکی خودرو در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند. به گزارش ایسنا، به دنبال اجرایی شدن طرح وزارت صمت برای مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو که از ۱۵ فرودین ماه بصورت ویژه پیگیری می‌شود، علیرضا شاه‌میرزایی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته (جمعه شب) ضمن اشاره به اینکه جمع‌آوری لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق شامل چند مرحله است، اظهار کرد: در مرحله نخست بایستی فعالان قطعات یدکی خودرو اعم از تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند. معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت‌نام ۲۷۰ تولیدکننده و بیش از ۴۰ هزار خرده‌فروش در سامانه جامع تجارت تاکنون خبر داد و گفت: با توجه به جامعه آماری حدودا ۷۰ هزار واحد خرده فروش لوازم یدکی، ثبت‌نام این میزان تاکنون نیز رقم قابل‌توجهی است. وی خاطر نشان کرد: در مرحله دوم، کالاها بایستی شناسه‌دار شوند. در این رابطه هم تاکنون بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو صادرشده که هر یک از این شناسه‌ها مربوط به یک نوع کالا با یک برند و ویژگی خاص است؛ فرآیند شناسه‌دار کردن کالاها بسیار دقیق است تا از کالاهای شبیه به خود متمایز شود. همچنین بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا در زمینه قطعات خودرو صادر شده است.  طرح ابتدایی مقابله با لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک‌فنر اجرا می‌شود، اما همزمان شناسه‌گذاری ۵۴ طبقه از گروه کالاهای لوازم‌یدکی نیز شروع‌ شده است. در مجموع گروه‌های کالایی، برای ۳۱۴ طبقه کالا، شناسه‌گذاری در حال انجام است. در دو قلم کالای اعلام شده در طرح، ۱۱۰۰  شناسه برای کمک‌فنر و ۳۸۰۰ شناسه برای باتری موجود است که شامل انواع کالاها و برندهای آن می‌شود. شاه‌میرزایی ضمن تاکید بر اینکه اصل نبودن یا عدم کیفیت لازم بسیاری از لوازم یدکی خودروها یکی از مسئل اصلی فعلی است، تصریح کرد: بنابراین اگر کالاها با سطوح کیفی مختلف، شناسه‌های متفاوت بگیرند، علاوه بر حل مشکل قاچاق، هدف مهم جلوگیری از تقلب و افزایش کیفیت و استاندارد نیز حاصل می‌شود. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت توضیح داد: در مرحله سوم، کالاها بایستی کد رهگیری دریافت کنند. کد رهگیری به ازای هر کالا صادر می‌شود، برای مثال در مورد کمک‌فنر، یک میلیون و ۱۰۰ هزار کد رهگیری و برای باتری نیز بیش از ۳۵۰ هزار کد رهگیری صادرشده است که کد رهگیری یکتا است. به این معنی که هر کمک‌فنری با کمک‌فنر دیگر متفاوت است. کد رهگیری علاوه بر اینکه در مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی می‌تواند مؤثر باشد، برای مصرف‌کننده نیز بسیار مفید است؛ زمانی که مصرف‌کننده باتری خودرو خریداری می‌کند، می‌تواند شناسه کالای درج‌شده را به سامانه پیامکی ارسال کند و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع‌رسانی خواهد کرد. وی افزود: مقابله با قاچاق کار ساده‌ای نیست؛ چرا که بحث چندین میلیارد دلار مطرح است که منافع برخی افراد است؛ ضروری است که با منافع نامشروع مقابله شود تا کسب‌وکارها رونق گیرند؛ البته تنها روش‌های برخوردی جوابگو نیست، بلکه باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه‌گذاری به نفع فعالان اقتصادی باشد. چنانچه اکثریت از این طرح استقبال کنند، می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت بیان کرد: تاکنون همراهی اصناف و تولیدکنندگان در این طرح خوب بوده است، ضمن اینکه همراهی رسانه سبب خواهد شد تا دستگاه‌ها با جدیت بیشتری طرح را اجرا کنند و همراهی مردم نیز بیشتر خواهد شد. استقبال مردم از این طرح موجب خواهد شد که خودبه‌خود توزیع‌کننده و تولیدکننده به این سمت حرکت کنند. با دریافت کد رهگیری، "انکار ناپذیری" ایجاد خواهیم کرد؛ در حقیقت بدین معنا که تولیدکننده نمی‌تواند تولید خود را انکار کند. همچنین سامانه‌های اینترنتی را تشویق کرده‌ایم که فعالیت‌شان کمک‌کننده به شفافیت توزیع و حتی نظارت بر کار تعمیرکار است. شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: مردم از طریق سایت‌ها می‌توانند به فروشگاه‌هایی که به‌صورت اینترنتی و زنجیره‌ای ایجادشده‌اند، مراجعه کنند. قطعه به هر نقطه تحویل خواهد شد و امکان نظارت بر تعمیرکاران نیز وجود دارد و می‌توانند نظر خود را درباره عملکرد تعمیرکار ارائه دهند.   اگر شناسه‌گذاری اتفاق نمی‌افتاد، این سامانه‌ها قابلیت اجرایی نداشتند؛ درست است که سامانه‌ها بخش‌خصوصی هستند و به مردم خدمات می‌دهند، اما زیرساخت همه این‌ها، سامانه جامع تجارت است و ما بر آن‌ها نظارت داریم. شایان ذکر است، علاوه براینکه جزئیات طرح مقابله با قاچاق لوازم یدکی از طریق این لینک قابل مشاهده است، سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه تاکید داشت که عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی از مشکلات اصلی در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیب‌هایی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کنند. از سوی دیگر موضوع قاچاق یکی از موانع اصلی مشکلات اقتصادی مانند تولید و اشتغال است. لینکلینکوی تکلیف کرده است که این طرح به صورت مستمر و هفتگی مورد رصد و پایش قرار گیرد و به صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش رود. با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تأمین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار به ویژه در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز محقق خواهد شد. براساس آمارهای رسمی حدود ۳۳ میلیون خودرو در سراسر کشور وجود دارد که این تعداد خودرو برای نگهداری، نیازمند تعداد بی‌شماری قطعات یدکی هستند و نیاز بازاری معادل ۱۱.۵ میلیارد دلاری در کشور ایجاد کرده‌اند. نکته نگران کننده اینجاست که متأسفانه قریب به ۳۰ درصد (یک‌چهارم) از کل بازار مربوطه، سهم فعالیت‌های غیرقانونی یا همان قاچاق است. بررسی بازار لوازم یدکی خودرو در کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر این بازار دستخوش تغییرات معنادار و البته نگران کننده‌ شده که اصلی‌ترین آن افزایش حجم کالاهای قاچاق یا تقلبی است. فعالیت‌های غیرقانونی یا همان قاچاقفعالیت‌های غیرقانونی یا همان قاچاقانتهای پیام
منبع: ایسنا
شناسه خبر: 233975

مهمترین اخبار اقتصادی: