بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید فعالیت خود در دولت سیزدهم با رویکرد استفاده بهینه از ظرفیت های فناوری های اطلاعاتی جهت پیشبرد اهداف سیاست های پولی و بانکی و همچنین خدمت رسانی بهینه حرکت می کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در حوزه فناوریهای نوین نشان میدهد، رویکردی که در فرآیند آن اقداماتی چون اجرای ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی و تسهیل راهاندازی سامانه مؤدیان، راه اندازی سامانه سیاق (سامانه یکپارچهسازی و برخطسازی احکام قضایی)، سامانه محچک (سامانه مسدودی موجودی حساب دارنده چک برگشتی)، سامانه چکاد (چک امن دیجیتال)، سامانه صیاد (پیچک)، سامانه پل (پرداخت لحظهای)، استقرار نظام سنجش اعتبار (اعتبارسنجی)، بروزرسانی سامانه تسهیلات فرزند آوری و ازدواج، راهاندازی درگاه پرداخت حسابی (پل پی) عملیاتی شده است.
آنچه در این گزارش می آید؛ اهداف، فرآیندها و دستاوردهای هریک از این اقدامات است.
اجرای ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی و تسهیل راهاندازی سامانه مؤدیان
عملیات اجرای ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی و تسهیل راهاندازی سامانه مؤدیان در سال 1398 شروع و در سال 1401 به پایان رسید.
از مهمترین اهداف این طرح به موارد زیر می توان اشاره کرد:
• اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانههای فروشگاهی (مصوب 1398)
• ساماندهی پایانههای فروش و حسابهای تجاری
• کاهش فرار مالیاتی
• سهولت، دقت و تسریع فرایند استعلام مجوز فعالیت مودیان از سازمان امور مالیاتی کشور جهت شفاف شدن ساختارهای مالی و مالیاتی در کشور
• تسریع، تسهیل و افزایش دقت در جمعآوری اطلاعات مربوط به تراکنشهای مالی مودیان در شبکه پرداخت جهت جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق راهکارهای سیستمی و اتوماتیک
• یکپارچهسازی فرآیند استعلام مودیان و محاسبه بدهی مالیاتی ایشان
• دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات معتبر پذیرندگان و شفافسازی میزان تراکنشهای مالی صاحب پایانههای فروشگاهی جهت تسهیل فرایند مالیاتستانی برای مودیان و سازمان امور مالیاتی
دستاوردها :
• در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی، اتصال 11 میلیون پایانه به پرونده مالیاتی صورت گرفته است (اتصال 6.5 میلیون پایانه در زمستان سال 1400 و اتصال 3.4 میلیون پایانه در سال 1401).
احساس مردم
• تسهیل مسیر سازمان امور مالیاتی به منظور ارتقای شفافیت اقتصادی، عدالت مالیاتی، اعتماد عمومی مردم و مودیان به نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی
* سامانه سیاق (سامانه یکپارچهسازی و برخطسازی احکام قضایی)
پیاده سازی سامانه سیاق در سال 1398آغاز و عملیات اجرایی آن در سال 1401 به پایان رسید.
پروژه راهاندازی سامانه سیاق (سامانه یکپارچهسازی و برخطسازی احکام قضایی) در راستای اجرای قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی (مصوب 1394) و بهمنظور الکترونیکی نمودن تعاملات میان نهادهای قضایی و انتظامی با نظام بانکی به عنوان پاسخدهندگان، شامل استعلام، مسدودی و رفع (ابطال) مسدودی برخط و لحظهای موجودی حسابهای بانکی به قوه قضاییه ارائه شده است.
با راه اندازی سامانه سیاق متوسط زمان اجرای احکام از 200 روز به 4 دقیقه کاهش پیدا کرده است. در این سامانه مرجع قضائی بصورت برخط و لحظه ای قادر به مسدودسازی و رفع مسدودی مبالغ حسابهای بانکی میباشد.
از فاز اول پروژه سیاق در تاریخ 13/04/1402 و با حضور ریاست محترم قوه قضائیه و رئیس کل محترم بانک مرکزی رونمایی شد.
از مهمترین اهداف این پروژه میتوان به موارد به شرح ذیل اشاره کرد:
انتقال احکام محکومیتهای مالی از سازمانها و نهادهای ضابط قضایی به بانکها و مؤسسات اعتباری از طریق شبکه بانکی
الکترونیکی نمودن تعاملات میان نهادهای قضایی و انتظامی با نظام بانکی
تسهیل تعاملات میان صادرکنندگان دستورات قضایی و پاسخدهندگان آن
تسریع در روند رسیدگی به دستورهای قضایی مرتبط با نظام بانکی و خودکارسازی صدور و پاسخ به دستورهای قضایی
تعداد فراخوانی سرویسهای سامانه سیاق، از حدودا 197 میلیون تراکنش در سال 1401 به 327 میلیون تا انتهای خردادماه 1402 افزایش داشته است که این عدد از سال 1400، حدودا 66 برابر شده است.
تعداد احکام قضائی ارسالی به بانکها از طریق سامانه سیاق، از 1.7 میلیون در سال 1400 به 2.6 میلیون در خردادماه 1402، افزایش داشته است و همچنین پاسخ بانکها از 5.2 میلیون در سال 1400 به 6.23 میلیون در سال 1402 افزایش داشته است.
احساس مردم
• تسریع و تسهیل در اجرای احکام قضائی در شبکه بانکی و احقاق حقوق شاکیان محق مالی
• دستیابی سریع و آسان و باکیفیت مردم به خدمات بین دستگاهی، با همکاری قوه قضائیه و شبکه بانکی
• انجام آنلاین و در لحظه کلیه مراحل شناسایی حسابها توسط مرجع قضایی، استعلام موجودی لحظه ای حساب و صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب در تمام ساعات شبانه روز
• تحقق صرفه جویی در رسیدگی به احکام قضایی مالی به طور متوسط سالانه بیش از 50 میلیون نفر ساعت
* سامانه محچک (سامانه مسدودی موجودی حساب دارنده چک برگشتی)
عملیات اجرایی سامانه محچک در سال 1399 با هدف مسدودسازی مبلغ برگشت چک از موجودی حسابهای صادرکننده چک و ابطال مسدودسازی مبلغ در صورت رفع سوءاثر چک آغاز و در سال 1401 این پروژه با موفقیت به بهره برداری کامل رسید.
دستاوردها
• مهمترین دستاورد سامانه، برگشت قابلیت اتکاء و افزایش اعتبار چک و رونق کسبوکارهای مبتنی بر چک، کاهش زمان رفع سوءاثر چک برگشتی، کاهش ریسک فعالیتهای مبتنی بر چک و کاهش تعداد زندانیان چکهای برگشتی میباشد که بواسطه آن حجم چکهای برگشتی کاهش و میزان رفع سوء چکهای برگشتی افزایش مشهودی یافت.
• با اجرای محچک، زمان لازم برای رفع سوءاثر 80 درصد از مبالغ چکهای برگشتی چک با کاهش ۶۳ درصدی از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است. تا قبل از راه اندازی این سامانه، مجموع مبلغ چکهای برگشتی که توسط صادرکنندگان چک رفع سوءاثر می شدند حدود 60 درصد بود. در حال حاضر این نسبت به 85 درصد رسیده است.
• تعداد 7.9 میلیون چک به مبلغ 734 همت تا تیرماه 1402 در محچک پردازش شدهاند. همچنین حدود 24 میلیون حساب به مبلغ 137 همت مسدود شدهاند و حدود 21 میلیون حساب به مبلغ 129 همت نیز تا پایان تیرماه 1402 رفع مسدودی شدهاند.
احساس مردم
• امکان بکارگیری استعلام، مسدودسازی و رفع مسدودی آنلاین حساب های صادرکنندگان چک های برگشتی
• علاوه بر بازگشت اعتبار به چک، سولت و سرعت بیشتری در کار با این ابزار پرداخت برای عموم مردم فراهم شده و طلبکاران چکهای برگشتی بسیار زودتر از گذشته به پول خود خواهند رسید.
* سامانه چکاد (چک امن دیجیتال)
سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) نیز یکی از پروژه های فناوری های نوین بانک مرکزی مرتبط با چک است که در سال 1398عملیات اجرایی آن آغاز و در سال 1402به پایان رسید.
اهداف این طرح شامل:
• ارائه نوع جدیدی از چک به صورت داده پیام و کاملاً دیجیتال
• استفاده از زیرساخت سامانه پیچک جهت ثبت داده مبادلات چک دیجیتال
• استخراج فرآیندهای لازم جهت استفاده از چک دیجیتال
• ایجاد زیرساخت جهت اجرای امن فرآیندهای چک دیجیتال به صورت غیرحضوری می باشد.
دستاوردها
سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) با هدف ایجاد زیرساخت جهت اجرای امن فرآیندهای چک دیجیتال به صورت غیرحضوری و بهمنظور ارائه نوع جدیدی از چک به صورت داده پیام و کاملاً دیجیتال راهاندازی شده و مورخ 21/08/1401 از محصول چک دیجیتال بانکهای صادرات، پارسیان و تجارت رونمایی گردید.
• تا پایان مردادماه 1402، بانکهای صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه کارگران، قرض¬الحسنه رسالت، ملت، پاسارگاد، توسعه صادرات، گردشگری و کشاورزی در وضعیت عملیاتی هستند و به ترتیب بیشترین تعداد چک دیجیتال را ثبت کردهاند.
• علاوه بر آن تست و توسعه چک دیجیتال در بانکهای ملت، آینده، قرض الحسنه مهر ایران، سپه و توسعه تعاون انجام و موفقیتآمیز بوده است و به¬زودی در این بانکها نیز عملیاتی خواهد شد. سایر بانکها از جمله ملی، خاورمیانه، مسکن و اقتصاد نوین دارای پیشرفت قابل ملاحظهای در مرحله تست و توسعه بودهاند، که انتظار میرود محصول این بانکها نیز به عموم ارائه گردد.
• تبادل چک دیجیتال در بانکهای دارای امکان تبادل چک دیجیتال در دست اقدام است.
احساس مردم
• ارتقای قابل ملاحظه امنیت چک
• عدم محدودیت تعداد برگ چک
• عدم امکان تغییر در برگ چک الکترونیکی
• صرفهجویی در مصرف کاغذ
• اطلاعرسانی از وضعیت نقلوانتقالات چک
• حذف مراحل زمانگیر مثل جابهجایی، دستهبندی و حسابداری چکها
• کارمزد و هزینه عملیاتی پایینتر
• مدیریت ریسک بهتر
• سرعت بالا فرآیندهای صدور و پرداخت چک
• امکان آگاهی از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب برای جلوگیری از برگشت خوردن چک به کمک ابزارهای مدرن همچون تلفن همراه، ایتیامها و اینترنت
• امکان جایگزینی در تمامی معاملات
• مطلع شدن صاحب چک بعد از پرداخت وجه
* سامانه صیاد (پیچک)
عملیات اجرایی سامانه صیاد در سال 1398آغاز و در سال1400 خاتمه یافت.
اهداف این پروژه را می توان شامل موارد زیر دانست:
• ایجاد زیرساخت ثبت داده مبادلات چک و تجمیع اطلاعات چکهای درونبانکی و بینبانکی در سامانهای واحد
• کنترل اقلام و مالکیت چک در فرآیند نقد شدن چک
• ایجاد شفافیت و امکان کنترل مرکزی در مبادلات چک و نظارت بر کل چرخه تبادلات چک
• ایجاد امکان کنترل مانده اعتبار در لحظه صدور چک و کنترل وضعیت حیات و ممات صادرکننده و ذینفع چک
• افزایش امنیت ابزار پرداخت چک
• امکان استعلام اقلام چک جهت اطمینان از تراکنش
• کاهش جعل چک بواسطه افزودن کنترلهای نرمافزاری روی اقلام اطلاعاتی ثابت و پویای چک
• جلوگیری سیستمی از نقد کردن چک جعل شده از طریق شناسایی مالکیت آن
• کاهش چکهای بیمحل بواسطه افزودن کنترلهای اعتبارسنجی در زمان صدور و انتقال چک و جلوگیری از صدور چک توسط افراد دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده و بدهیهای معوق غیرجاری
• راهاندازی چک موردی در پیچک
• راهاندازی چک تضمینی در پیچک
• راهاندازی سرویس استعلام جزئیات چک
• اتصال تمامی بانکها به سرویسهای عمومی و بانکی
• ارائه برخی از سرویسها از جمله سرویس نمایش زنجیره انتقالات چک و برخی دیگر از سرویسهایی که به منظور عملکرد بهتر پروژه و افزایش رضایت مشتریان نقش دارند.
• ارائه درگاهی به منظور پایش تراکنشهای سامانه
• اعلام تغییر وضعیت چکهایی که در چکاوک تعیین تکلیف میگردند
• افزایش دسترسی عموم مشتریان به سرویسهای ثبت و تأیید و انتقال و استعلام چک سامانه پیچک از طریق پیامک و کدهای دستوری
• افزایش دسترسی عموم مشتریان به سرویسهای ثبت و تأیید و انتقال و استعلام چک سامانه پیچک از طریق خودپردازها و کیوسکهای بانکی
دستاوردها
• سامانه صیاد (پیچک) جهت اجرای قانون جدید چک، ایجاد زیرساخت ثبت داده مبادلات چک و تجمیع اطلاعات چکهای درونبانکی و بینبانکی در سامانهای واحد راهاندازی شده است. سرویسهای سامانه صیاد (پیچک) در بستر پیامکی ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ نیز برای چکهای با مبلغ کمتر از ۱۵۰ میلیون ریال در حال حاضر عملیاتی میباشد. • سرویس اعلام سقف اعتبار فرد صادرکننده چک توسط اداره اطلاعات بانکی و سرویس استعلام اعتبار شخص صادرکننده چک (ماده ۲۱ قانون اصلاح قانون صدور چک) در اقلام چکهای برگشتی و رفع سوءاثر شده (در قلم اطلاعاتی چکهای در راه منتظر رفع مغایرتهای ایجاد شده توسط بانکهای عامل است) نیز عملیاتی شده است.
• از سال 1396 تا فروردینماه 1402، 96% زندانیان چکهای برگشتی کاهش یافته است.
• از ابتدای سال 1400 تا پایان تیرماه 1402، حدود 243 میلیون برگه چکهای جدید در صیاد (پیچک) ثبت شده است. نسبت چکهای ثبت شده جدید در سامانه صیاد (پیچک) به کل چکهای چاپ شده جدید 55% و نسبت چکهای برگشتی جدید به چکهای مبادلهای جدید (نرخ برگشت چکهای جدید) 4% میباشد.
• ضریب نفوذ چکهای جدید در مبادلات چک از 61% در سال 1400 به 4/89% در تیرماه 1402 افزایش داشته است که این موضوع نمایشگر درصد بالای استفاده از چکهای جدید در بین کاربران است.
گزارش تعداد زندانیان چک
همانطور که در نمودار فوق نمایش داده شده است، از سال 1396 تا فروردینماه 1402، 96% زندانیان چکهای برگشتی کاهش یافته است.
از ابتدای سال 1400 تا پایان تیرماه 1402، حدود 243 میلیون برگه چکهای جدید در صیاد (پیچک) ثبت شده است. نسبت چکهای ثبت شده جدید در سامانه صیاد (پیچک) به کل چکهای چاپ شده جدید 55% و نسبت چکهای برگشتی جدید به چکهای مبادلهای جدید (نرخ برگشت چکهای جدید) 4% میباشد.
همچنین ضریب نفوذ چکهای جدید در مبادلات چک از 61% در سال 1400 به 4/89% در تیرماه 1402 افزایش داشته است که این موضوع نمایشگر درصد بالای استفاده از چکهای جدید در بین کاربران است.
احساس مردم
• تسهیل شکل گیری مبادله میان کسانی که یکدیگر را نمی شناسند و بر اساس اطلاعات این سامانه می توانند ریسک مبادلات تجاری خود را کاهش دهند.
• به واسطه این سامانه با ارتقای ضمانت اجرایی چک، به پشتوانه قانون، صدور چک های بلامحل متعدد، بسیار دشوار و حتی غیرممکن شده است.
• روش عرضه چکهای پشت نویسی شده که در عدم شفافیت اقتصادی افراد، پولشویی و فرار مالیاتی اثر داشت با این سامانه کارایی خود را از دست دادهاند.
* سامانه پل (پرداخت لحظهای)
پیاده سازی سامانه پل (پرداخت لحظهای) نیز در سال 139۷ آغاز و در سال 1400 به بهره برداری کامل رسید. )
این سامانه با هدف طراحی بستر نقل و انتقال آنی پول جهت پوشش نیازهای آتی کشور و ایجاد سرویسی بینبانکی هماهنگ و استاندارد جهت تسویه پرداختهای لحظهای با حجم بالا در هر ساعتی از شبانه روز اجرایی شده است.
دستاوردها
•از آذر ماه سال 1400 تا مرداد ماه سال 1402، تعداد 17498196 تراکنش به ارزش 49 همت در سامانه پل ثبت شده است.
احساس مردم
• جایگزینی روش کارت به کارت با هدف امکان هدایت و نظارت دقیقتر بر شبکه بانکی و همچنین مدیریت ریسک
• فراهم نمودن امکان تسویه پرداخت های لحظه ای با حجم انبوه و مبالغ خُرد را در هر ساعتی ازشبانهروز
• انتقال وجه به صورت آنی و بر اساس شماره حساب
• کارمزد پایینتر نسبت به سرویس کارت به کارت
* استقرار نظام سنجش اعتبار (اعتبارسنجی)
استقرار نظام سنجش اعتبار (اعتبارسنجی) یکی از مهمترین نیازهای شبکه بانکی در راستای تسهیل در فرآیند تسهیلات دهی بوده است. از اینرو پروژه استقرار نظام سنجش اعتبار (اعتبارسنجی) در سال 139۹آغاز و در سال 140۲ خاتمه یافت.
اهداف:
• اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار (مصوب 1390)
• ایجاد پایگاه داده اعتباری حاکمیتی (Credit Registry) با استفاده از منابع دادهای معتبر جهت راهاندازی سامانه اعتبارسنجی و محاسبه ریسک اعتباری سیستماتیک افراد توسط شرکتهای سنجش اعتبار (Credit Bureaus)
• جلوگیری از انباشت مطالبات غیرجاری
• مقابله با مفاسد اقتصادی و افزایش عدالت اجتماعی در زمینه اخذ تسهیلات در شبکه بانکی
• بهبود رفتار اعتباری افراد و ایجاد حساسیت نسبت به انجام تعهدات در سطح جامعه
• سهولت در اخذ و اعطای تسهیلات به دلیل ایجاد شفافیت در سوابق اعتباری افراد
• صرفهجویی در وقت و هزینه ارائهدهندگان و متقاضیان تسهیلات
دستاوردها
• تعداد 938232 استعلام رتبه اعتباری توسط اشخاص حقیقی و تعداد 27445 توسط اشخاص حقوقی، از سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی تا انتهای سال 1400
• تعداد 981416 استعلام رتبه اعتباری توسط اشخاص حقیقی و تعداد 26546 توسط اشخاص حقوقی، از سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی تا انتهای سال 1401
• بهرهبرداری اولیه از نسخه جدید سرویس اعتبارسنجی در قالب فاز دوم پروژه در سال 1401 در دست اقدام بوده که نهایتا در تاریخ 10/03/1402 محقق شده است.
• تعداد 316380 استعلام رتبه اعتباری توسط اشخاص حقیقی و تعداد 11692 توسط اشخاص حقوقی، از سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی از فروردین تا مردادماه سال 1402
احساس مردم
• ایجاد سهولت و سرعت بیشتر برای دریافت تسهیلات بانکی و حذف تضامین دشوار
• جلوگیری از تخلف های احتمالی و تخصیص تسهیلات بر اساس روابط در شعب بانکی
• ثبت و اثرگذاری سابقه اعتباری و تسهیلاتی افراد در نظام سنجش اعتبار و کاهش ریسک تسهیلات دهی به افراد بدحساب و ابربدهکاران بانکی
* سامانه تسهیلات فرزند آوری و ازدواج
به روزرسانی سامانه ازدواج و راه اندازی سامانه تسهیلات فرزند آوری نیز با هدف دسترسی آسان متقاضیان در سال 1400 شروع و در سال 140۱ خاتمه یافت.
اهداف
• اعطای تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری به متولدین 1400/01/01 به بعد
• تسریع در عملیات اعطای تسهیلات مذکور
• الکترونیکی نمودن تمامی فرآیندهای مربوط به اعطای تسهیلات مذکور
• جلوگیری از دریافت تسهیلات بیش از یک مورد
دستاوردها
• پرداخت تسهیلات فرزندآوری در سال 1401 به تعداد 826129 و مبلغ 33.4 همت
• پرداخت تسهیلات فرزندآوری از ابتدای سال 1402 تا پایان مرداد ماه به تعداد 290 هزار و 578 فقره و مبلغ 17.8 همت
• پرداخت تسهیلات ازدواج در سال 1400 به تعداد 925024 و مبلغ 80 همت
• پرداخت تسهیلات ازدواج در سال 1401 به تعداد 896565 و مبلغ 124 همت
• پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای سال 1402 تا پایان مرداد ماه به تعداد 324 هزار و 415 فقره و مبلغ 65.9 همت
احساس مردم
• تسهیل در روند دریافت وام ازدواج و فرزندآوری برای متقاضیان
• امکان پایش دقیق و برخط وضعیت متقاضیان
* راهاندازی درگاه پرداخت حسابی (پل پی)
سامانه درگاه پرداخت حسابی (پل پی) بستری امن برای پرداختهای مبتنی بر حساب فراهم مینماید که از زیر ساخت سامانه پل جهت تبادلات مالی استفاده می کند. این سامانه با ارائه سرویسهای متنوع نظیر "درخواست پرداخت"،"برداشت مستقیم برخط"، "خدمات مربوط به خرید از طریق حساب بانکی با امکان عودت مبلغ" خدمات نوین بانکی را به طیف گسترده ای از مخاطبان ارائه می نماید.
این سامانه، یکی از زیرساختهای مهم هر کشور برای انجام مبادلات خرد بین آحاد جامعه محسوب میشود که بیشتر سامانههای حاکمیتی را پوشش میدهد.
اجرای این طرح در سال 1۴۰۱ آغاز و در سال 140۳ پایان می یابد.
پروژه پل پی در واقع درگاهی واحد برای گسترش خدمات پرداخت مبتنی بر حساب برای کسبوکارهای الکترونیکی فعال در جامعه است. با فراگیر شدن آن خدماتی همچون درخواست پرداخت، درخواست برداشت دورهای، خرید اینترنتی مبتنی بر حساب و پرداخت درون برنامهای و همچنین انتقال وجه مبتنی بر شبا، شماره موبایل و کد شهاب را با تجربهی کاربری راحت و واحد در اختیار کسبوکارها و مشتریانشان قرار میدهد.
پروژه راهاندازی سامانه پل پی (درگاه پرداخت حسابی) به منظور کاهش وابستگی کلیه پرداختها و فعالیتهای اقتصادی مالی کشور به زیرساخت فعلی و ارائه راهکار جایگزین که پدافند غیرعامل در حملات سایبری را پوشش دهد، تعریف شده است.
اهداف و مزایای پیادهسازی و استقرار این پروژه عبارتند از:
• جمعآوری وجوه کسبوکار
• تکمیل زنجیره نظامهای پرداخت در حوزه حسابی
• ارائه سرویسهای انتقال وجه درون برنامهای
• ارائه سرویسهای درخواستهای پرداخت، برداشت مستقیم و Refund
• ارائه راهکار جامع پرداخت مبتنی بر حساب تحت نظارت بانک مرکزی
• عملیاتیسازی پرداخت سادهتر با ایمنی بالاتر (گواهی نماد) با در نظر گرفتن عدم افشای اطلاعات مشتریان
• ارائه زیرساخت جایگزین با هدف پدافند غیرعامل در حملات سایبری برای شبکه پرداخت کشور
• کمک به توسعه سرویسهای فناوری مالی، منطبق با مدلهای انتقال وجه روز دنیا
• راهکار مکمل جهت توزیع بار تراکنشهای روزافزون خرید
• اصلاح مدل کارمزدی مطابق با آخرین ملاحظات بانک مرکزی
• امکان تسویه بر پایه زیرساخت جاری با حداقل پیادهسازی در سمت بانکها
• امکان تعریف و افزودن سرویسهای متنوع و پرسود برای پذیرندگان با نظارت مستقیم بانک مرکزی
• ایجاد مکانیزمهای قویتر مبارزه با پولشویی و فساد (قمار، شرطبندی و…) طبق قوانین بانک مرکزی
دستاوردها
• مدل کارمزدی در دست نهاییسازی و تصویب است.
• مستندات فنی تهیه شده است و در دست ابلاغ به شبکه بانکی و PSPها است.
احساس مردم
• درگاهی واحد برای گسترش خدمات پرداخت مبتنی بر حساب برای کسبوکارهای الکترونیکی فعال در جامعه
• سهولت پرداخت مبتنی بر حساب به جای مدل کارت به کارت
• ارائه سرویسهای متنوع نظیر «درخواست پرداخت»، «برداشت مستقیم برخط»، «خدمات مربوط به خرید از طریق حساب بانکی با امکان عودت مبلغ» و همچنین انتقال وجه مبتنی بر شبا، شماره موبایل و کد شهاب را با تجربهی کاربری راحت و واحد
پایان پیام/