معاون وزیر صمت گفت: اجرای 100 برنامه تحولی در قالب یازده سبد پروژه شامل پروژههای مدیریت بازار، صنایع حمل و نقل، سامانه های اطلاعاتی، ارتقاء کسب وکارها، بازآفرینی وزارت، تأمین مالی معادن آغاز شده و با جدیت دنبال میشود.
برخی کارشناسان و صاحب نظران بر این نکته باور دارند که حل مشکلات و معضلات متعدد چندین و چند ساله کشور در یک بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست.
این گزاره حقیقی و واقعی نمیتواند و نباید برای هیچ مسئولی در نظام اسلامی عذر و توجیه قابل قبولی باشد بلکه میبایست تقویت روحیه و انگیزه کار و تلاش و حرکت مجاهدانه و خدمت خستگی ناپذیر را باعث شود.
با این حال القای تصور حل یک شبه تمامی مشکلات انباشته شده نیز به نظر میرسد، بیش از آنکه برخواسته از فضای امیدآفرین استقرار دولت مردمی باشد، نشأت گرفته از اتاق های فکر عملیات روانی علیه مردم و دولت برآمده از آنان است.
رصد وپایش خط خبری و جریانهای رسانهای کشور دو سر یک مقراض خطرناک برای قطع سرمایه اعتماد عمومی به نظام و انقلاب اسلامی را هویدا میکند. مقراضی که یک سر آن را دوستان نا آگاه و سر دیگر را همان جریانی تشکیل میدهد که تمام داشتههایش را در سبد تخریب و تضعیف دولت سیزدهم قرار داده است.
مخاطب این یادداشت البته دوستان عزیزی هستند که از روی سهو و ناخواسته با جریان تحریف و تخریب دولت مردمی همراه شدهاند.
همان دوستان عزیزی که گاه با بزرگ نمایی وعده ها، گاه از سر عدم دستیابی به خواسته ترجیحی و یا گاه به علت عدم تحلیل و تبیین درست شرایط روز در مسیر تضعیف دولت و در نهایت کاهش اعتماد و اعتقاد مردم به نظام و انقلاب قرار میگیرند. همان هدف و خدعه ای که در بیان رهبری معظم انقلاب توسط بدخواهان ایران اسلامی از راه فشارهای اقتصادی و دروغ پردازی های رسانه ای دنبال می شود و برای خنثی کردنش، به تعبیر شهید همت در وهله نخست باید آتش دشمن را دنبال کنیم که کدام سمت را میکوبد تا جبهه خودی و راه حقیقی را گم نکنیم.
در وزارت صنعت، معدن و تجارت از روز نخست با تعدد مشکلات انباشته شده در یکی از حجیمترین دستگاههای اجرایی کشور روبرو بودیم اما شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف و فرصتها و چالش های این وزارتخانه، وزیر صمت و همکارانش را در مسیر تحقق وعدههای داده شده در هنگامه رأی اعتماد به مردم و نمایندگانشان مصمم کرد.
وعدههایی که براساس برنامه ریزی زمانبندی شده مشخص و معین در معرض ملاحظه افکارعمومی و نخبگانی کشور قرار گرفته است و به ساده ترین شکل ممکن، امکان ارزیابی و قضاوت عملکرد وزارت صمت را فراهم میسازد.
تحقق وعدههایی نظیر کاهش قیمت، تعادل و تنظیم بازار کالاهای پایه مانند سیمان و فولاد، افزایش صادرات کشور به بیش از 40 میلیارد دلار در سال1400، هوشمندسازی فرآیندها و حذف امضاهای طلایی، ارائه گزارش شفاف از روند اجرای برنامهها، اجرای طرح مهم تأمین مالی زنجیره ای، روند پرشتاب تکمیل سامانه جامع تجارت و از همه مهمتر عدم گره زدن معضلات و مشکلات فضای تولید و تجارت کشور به تحریم ها، نشانههایی امید آفرین از آینده روشنی است که با همراهی مردم شریف و تمام ارکان نظام بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاصل خواهد شد و پیشرفت و ارتقاء همه جانبه شاخصهای اقتصادی و همین طور بهبود ملموس شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه را در پی خواهد داشت.
اجرای بیش از یکصد برنامه تحولی در قالب یازده سبد پروژه شامل پروژههای مدیریت بازار، صنایع حمل و نقل، سامانه های اطلاعاتی، ارتقاء کسب وکارها، بازآفرینی وزارت، تأمین مالی، معادن، زیرساخت، پروژه بین المللی و توسعه صادرات، اجتماعی-حمایتی و منابع مالی و دارایی تحت ساختار و معماری سازمانی جدید وزارت صمت آغاز شده و با جدیت دنبال می شود که در نوبههای 3 ماهه گزارش پیشرفت و روند تکمیل آنها به اطلاع عموم میرسد.(گزارش نخست به اطلاع افکارعمومی و نخبگانی، خاصه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است.)
پروژههایی که پس از ادغام واقعی ساختار وزارت صمت، سیاست ها و برنامههای بالادستی نظام همچون بیانیه گام دوم انقلاب، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاست گذاریهای مربوط به نامگذاری های سالانه را با تکیه بر ظرفیتهای گسترده درون زا و برون نگر کشور دنبال میکند.
ذکر این نکته مهم خالی از لطف نیست که در طراحی تمامی پروژهها و آسیب شناسی و تکمیل روند پیشرفت آنها از آراء، دیدگاه و نظرات تمامی ذینفعان و فعالان بخش های صنعتی، معدنی و تجاری استفاده شده است و در فرآیند اجرا نیز از پتانسیل های عظیم آنان بهره گرفته می شود.
بدون تردید در مسیر تحقق اهداف بلند وزارت صمت همپای همت بلند و روحیه جهادی خانواده بزرگ تولید و تجارت، همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از هر چیز اثرگذار و راهگشا خواهد بود.
ساکنان خانه ملت میتوانند در عین بهرهگیری از جایگاه رفیع تقنینی و نظارتی خود، بهترین مشاوران وزیر و وزارت صمت در مسیر اجرای برنامههای تحولی باشند. نقش بی بدلیلی که شخص وزیر در فرآیند طراحی برنامهها و پروژههای تحولی همواره بر آن تأکید داشته و بهره مندی از نظرات، پیشنهادات، انتقادات و نصایح دلسوازانه نمایندگان خانه ملت را موجب جامعیت و مانعیت طرحها و همینطور تسهیل در فرایندهای مرحله اجرا میداند.
بر همین اساس است که بیشترین جلسات هم اندیشی و هم فکری وزیر و مدیران ارشد وزارت صمت با کمیسیون ها، فراکسیون ها و فرد فرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده و همواره از جایگاه رفیع، نقش کم نظیر و آرا آنان در جریان حل مشکلات و رفع معضلات و حرکت پرشتاب به سمت قلههای تحول و امیدآفرین استفاده شده است.
نمونه بارز این همکاری و مودت در تکمیل طرح جامع آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور است که بهرهمندی از دیدگاه و نقش نمایندگان ملت در فرآیند تکمیل طرح به عنوان یکی از ارکان اساسی و مهم پیش بینی شده و در سایر بخش ها نیز به همین منوال دنبال می شود.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب ایران قوی نیاز به اقتصاد قوی دارد و وزارت صمت موتور محرکه این اقتصاد است و جامعه تولید و تجارت تنها در فضای همدلی و اتحاد و انسجام ملی است که میتواند بخش صنعت، معدن و تجارت کشور را به افتخار ملی ایرانیان مبدل کند.
محمدجواد حاجی حسینی- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت
انتهای پیام/ب
شناسه خبر: 103180