درحالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای ۱۴۸ هزار پروژه زیربنایی در بنادر کشور خبر داده که دبیرکل انجمن کشتیرانی میگوید در برخی بنادر با معضل فرسودگی تجهیزات مواجه هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیاکبر صفایی در نشست شورای عالی سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه سیاستهای توسعهای این سازمان در دولت سیزدهم، متوازن و یکپارچه بوده است، اظهار کرد: در این دوره، مبنای برنامههای توسعهای در بخشهای بندری و دریایی، مبتنی بر توسعه در همه عوامل وابسته به آن بوده است. با توجه به تخصصی بودن سازمان بنادر و دریانوردی، از دیگر سیاستهای اجرایی این سازمان در دولت سیزدهم، بهکارگیری و استفاده از توان تخصصی در داخل سازمان و پرهیز از مدیریت غیرمتخصص بوده است.
وی با اشاره به نقش مؤثر سازمان بنادر و دریانوردی در شکلگیری و تصویب سیاستهای توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و به حرکت در آوردن و مشارکت 28 ارگان و مجموعه دریایی کشور در تصویب این سند مهم، گفت: امروز با ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، برنامههای مهم و راهبردی در بخشهای مختلف دریایی و بندری کشور تدوین شده و در دست انجام است.
وی ادامه داد: در بخش بینالمللی و در حوزه ترانزیت سال گذشته شاهد 45 درصد افزایش بودیم و این میزان در سال جاری 40 درصد افزایش پیدا کرد. در حوزه توسعه زیرساختها و افزایش ظرفیتها، هماکنون 148 هزار میلیارد تومان (همت) پروژه در دست اجرا است.
صفایی گفت: آمارها و ارقام در حوزه توسعه دریا محور در بخش بینالمللی بینظیر است؛ به عنوان نمونه در بحث نوسازی تجهیزات بندری و دریایی تاکنون 108 تجهیز بندری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و توسط بخشهای خصوصی نصب شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 188 فروند تجهیزات دریایی در دست ساخت و بهرهبرداری است، ادامه داد: از این تعداد 40 فروند در بنادر کشور به بهرهبرداری رسیده است.
صفایی در خصوص ارتقا شاخص بنادر محلی نیز گفت: در راستای رونق اقتصادی در این بخش اقدامات زیادی انجام شده است، در استانهای خوزستان، بنادر شمالی، سیستان و بلوچستان پروژههای ارزشمند زیادی در اختیار بنادر قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم، با وجود اظهارات مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تجهیز بنادر کشور، اما دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران یکی از معضلات شرکتهای کشتیرانی را فرسودگی تجهیزات اعلام کرده است.
مسعود پلمه در گفتوگویی با یادآوری اینکه بخشی از مشکلات ما (شرکتهای کشتیرانی) فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر به ویژه بندر شهید رجایی است، گفته است: این مسئله باعث شده تا تخلیه و بارگیری کشتیها با کندی انجام شود.
وی با بیان اینکه کمبود امکانات و تجهیزات پهلوگیری کشتیها سبب شده تا شناورها زمان بیشتری برای پهلوگیری در اسکلهها منتظر بمانندف افزود:با آنکه تلاش بسیاری برای مقابله با تحریم از خود نشان دادهایم اما با بیمهری مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: برای انتقال کالا به کشور و صادرات محصولات تولید داخل تلاش زیاد و هزینههای گزافی را متحمل شدهایم.
انتهای پیام/