اکونومیک 24
09 فروردین 1401 - 10:00

ارتقای همکاری های تجاری دریایی ایران و لبنان

وزیر حمل و نقل لبنان با اشاره به ظرفیت ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تردد کشتی‌های ایرانی در بسیاری از آبراهه های بین‌المللی، خواستار استفاده از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تجارت لبنان شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان در دیدار با هیات اعزامی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به این کشور، با بررسی چشم‌­انداز همکاری­‌های مشترک در جهت فعال­سازی خطوط کشتیرانی بین بنادر لبنان و ایران، اظهار داشت: در شرایطی کشتی‌های ایرانی نمی‌توانند در بنادر لبنان پهلو بگیرند که باوجود سخت­‌ترین تحریم‌­ها بر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این کشتی­‌ها در بسیاری از آبراهه­‌های بین­‌المللی تردد دارند؛ به همین دلیل، از همین جا به لبنانی‌ها می‌گویم که این کشتی‌ها در حال حاضر در بنادر کشور‌های دیگر دنیا به جز لبنان قادر به تخلیه و بارگیری هستند. وی با اشاره به اینکه کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز عبور می‌کنند و محموله‌های خود را در ترمینال کانتینری تخلیه می‌کنند، گفت: این کشتی‌­ها سپس با عبور از کنار لبنان، به سوریه رفته و از آنجا به استانبول می‌روند، اما سوال اینجاست که چرا نتوانند به بنادر لبنان وارد شوند؟ حمیه ادامه داد: هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از بیش از ۱۸ شرکت فعال در زمینه­‌های مختلف دریایی بوده و رتبه چهاردهم جهانی از نظر حمل بار کانتینری را به خود اختصاص داده است. وی بیان کرد: بر این اساس، مرحله جدیدی از افق­‌های همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌­ایم و به طور قطع، ورود کشتی‌­های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لبنان که دارای  موقعیت جغرافیایی ویژه‌­ای در شرق دریای مدیترانه است، می­‌تواند زمینه­‌ساز رونق اقتصادی بنادر کشورمان و افزایش درآمد‌های عمومی لبنان شود. حمیه تأکید کرد: وزارت حمل و نقل لبنان در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی جهت استقبال از  کشتی‌های ایرانی در بنادر لبنان بر اساس مقررات و قانون اساسی و همچنین تبدیل کردن آن به یک دستور حاکمیتی است. وی همچنین تاکید کرد: لبنان مصمم به همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات لبنان بوده و در راستای منافع تجاری لبنان، هر دستور حاکمیتی که نیاز باشد صادر می­‌کند؛ چراکه منافع ملی قابل مذاکره نیست و فواید این اقدام، به نفع خزانۀ عمومی دولت خواهد بود. در این دیدار همچنین رئیس هیئت ایرانی با اشاره به اهمیت راه‌­اندازی حمل و نقل دریایی کالا بین بنادر دو کشور، این امر را گامی اساسی در جهت خدمت به تجار و  تسهیل­‌کننده تجارت بین دو کشور خواند. وی همچنین با اشاره به دستاورد‌های مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ باوجود شدیدترین تحریم­‌های اعمالی بر علیه این ناوگان ملی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: باوجود تمامی این محدودیت­‌ها، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه تنها کمرنگ شده، بلکه نسبت به سال ۱۳۹۹ دستاورد‌های درخشانی در حوزه حمل بار کانتینری و فله ایجاد شده که نشانگر هوشمندی این ناوگان در حوزه دور زدن تحریم­‌ها است. انتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 202981

مهمترین اخبار اقتصادی: