اکونومیک 24
29 آبان 1401 - 07:30

وعده‌های عمرانی که مردم همچنان چشم‌انتظار اجرایی شدن آن‌ها هستند

دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی، وعده‌هایی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مسکن و حمل ونقل داده‌اند که بخشی از آنها به دلیل مشکلات تامین مالی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌اند. دولت سیزدهم در ابتدای کار خود  وعده‌های متعددی در حوزه‌های عمرانی و مسکنی داده بود که اکنون بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز بخش زیادی از این وعده‌ها بر روی زمین مانده و به مرحله اجرایی و عملیاتی  نرسیده است. یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن است که به گفته بسیاری از کارشناسان اقدام موثری در این بخش انجام نشده است. دولت وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده بود که از این تعداد هنوز هیچ کدام از آن‌ها به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نرسیده است به طوری که دولت اعلام کرده بود تا پایان شهریور ماه حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از پروژه های نهضت ملی مسکن را به بهره برداری می رساند که تاکنون هیچ یک از این پروژه ها به دلیل عدم تامین نقدینگی و همچنین عدم تامین اراضی  به مرحله اجرایی و بهره برداری نرسیده است. برنامه های عمرانی دولت هنوز به مرحله اجرایی نرسیده استبرنامه های عمرانی دولت هنوز به مرحله اجرایی نرسیده استدر همین خصوص محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده است: پروژه‌های عمرانی عقب مانده بسیاری در کشور وجود دارد که دولت وعده‌های اجرایی آن‌ها را داده بود، اما هنوز  به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نرسیده است. او می گوید: در حوزه مسکن که هیچ اقدام و یا گام موثری برداشته نشده و در حوزه‌های عمرانی از جمله افزایش حجم ترانزیت در بخش ریلی و بندری تاکنون برنامه‌ای به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است. یکی از این وعده‌ها حمل ۲۰ درصد از بار در حوزه ریلی بود که انجام نشده است. یکی از این پروژه‌ها راه اندازی راه آهن رشت-آستارا بوده است که  تاکنون به دلیل عدم نقدینگی و تامین مالی به مرحله اجرایی نرسیده است. یکی دیگر از این پروژه‌ها راه آهن چابهار به زاهدان است که از ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار در صندوق توسعه ملی هنوز ۵۰ میلیون یورو مانده که باید واریز شود . در بحث آزاد راهی هم مقرر شده بود قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال تا پایان امسال به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد که هنوز برای اتمام آن ۱۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان لازم است و تاکنون هم ۱۱هزار و۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و دولت بخشی از منابع مورد نیاز برای این حوزه را پرداخت نکرده است. نامهربانی ها زمینه ساز عقب ماندگی در اجرای پروژه های عمرانی!در خصوص عقب ماندگی های برنامه های حمل ونقلی، رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی هم گله مند بوده و از این عقب ماندگی به دلیل برخی از نامهربانی ها در این خصوص اظهار ناراحتی کرده به طوری که در آخرین برنامه حمل ونقلی که هفته گذشته برگزار شده بود او با بیان اینکه حال حمل و نقل کشور خوب نیست، اظهار داشت: در تمام بخش‌ها و شقوق حمل و نقل با مشکلات مواجه هستیم. به طوریکه سرعت قطار در بخش بار کمتر از ١٠ کیلومتر بر ساعت است و عمر بسیار از واگن‌ها و لوکوموتیو ها به بیش از دو برابر سن مجاز رسیده‌اید. قاسمی ادامه داد: در حال حاضر ۴٠٠ هزار کامیون در حال تردد هستند که ٢٠٠ هزار دستگاه کامیون همین امروز باید از ناوگان خارج شوند و سالانه چند هزار میلیارد تومان هزینه اضافه سوخت را برای ناوگان فرسوده می‌پردازیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: هر چند در فرودگاه‌های کشور اقدامات و کارهای بزرگی انجام شده اما وضعیت خوبی ندارند. بنده به دلیل وظایف کاریم به ۶٠ کشور دنیا سفر کرده‌ام و واقعا وقتی از فرودگاه کشورهای خارجی وارد فرودگاه امام می‌شوم گویی از یک شهر بزرگ وارد یک روستا شده‌ام. وی افزود : هر چند در بخش هوایی در طول یک سال گذشته اقداماتی انجام شده و تعدادی هواپیما خریداری شده اما این اقدامات کافی نیست. قاسمی با بیان اینکه از عده‌ای از دوستان نامهربانی ‌هایی می‌بینیم و اجازه انجام برخی از اقدامات را نمی‌دهند، تاکید کرد : مجوز سرمایه‌گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در حمل و نقل را گرفته‌ام که اگر اجازه دهند با این مجوز اقدامات بنیادی در بخش حمل و نقل از جمله خرید هواپیما و ساخت لوکوموتیو می توان انجام داد. عقب ماندگی های مسکن با طرح توسعه افقی جبران می شودعقب ماندگی های مسکن با طرح توسعه افقی جبران می شودفرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تا زمانی که عقب ماندگی در حوزه تامین مالی و همچنین تامین اراضی در حوزه مسکن داشته باشیم، نمی توان امیدی به تکمیل سریع واحدهای نهضت ملی مسکن داشت. او می گوید: دولت برای اجرای سریع تر در واحدهای نهضت ملی مسکن باید طرح توسعه افقی واحدهای مسکونی را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد جبران عقب ماندگی ها در این بخش باشیم. براساس این گزارش دولت سیزدهم و وزارت راه وشهرسازی وعده هایی در حوزه مسکن و راه داده اند که تاکنون اجرایی نشده و یکی از دلایل آن عدم تامین نقدینگی بوده است. در حال حاضر در حوزه مسکن مقرر شده است که بخشی از منابع مالی برای اجرای این پروژه ها از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود که طبق بررسی های صورت گرفته از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی این صندوق تنها ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تامین شده و بخش زیادی از این عقب ماندگی مالی در این بخش خود زمینه ساز کند شدن اجرای این پروژه ها خواهد شد. باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیراه و شهرسازی
شناسه خبر: 867081

مهمترین اخبار اقتصادی: