وضعیت قیمت ها در بازار خودروی کشور به گونه ای پیش می رود که طی ۹ روز به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتیداشته اند و هم اکنون دیگر هیچ خودرویی زیر ۲۰۰ میلیون تومان نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی میزند؛ قیمتهایی که روز به روز بالاتر میروند و مردمی که قدرت خریدشان روز به روز کمتر میشود. وضعیت در بازار خودرو به گونهای پیش میرود که ارزانترین خودروی سواری صفری که میتوان خرید پراید مدل ۱۳۱ آن هم تولید سال ۹۹ (با توجه به توقف تولید پراید از سال ۹۹) با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان است.
بنابراین دیگر در بازار خودروی کشور، با نقدینگی ۲۰۰ میلیون تومان نمیتوان خودروی صفر خرید و باید خودروی کارکرده که البته آن هم قیمتهای نجومی پیدا کرده، خریداری کرد.
رشد قیمت خودرو با دنده چهار
بررسیها نشان میدهد که بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی که از اواخر خرداد ماه شروع شده بود و حتی با افزایش قیمت دلار نیز تکان خاصی نخورد، از اواخر مهر ماه و با اوج گرفتن قیمت دلار به یکباره ترمز برید و طی حدود ۱۰ روز گذشته میانگین بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دچار نوسان قیمتی شده است.
بر همین اساس مقایسه قیمتها در ۱۴ آذر با امروز ۲۳ آذر ماه (یعنی در ۹ روز) بیانگر رشد محسوس بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به خصوص در خودروهای شرکت ایران خودرو است؛ به عنوان نمونه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ اگرچه در ۱۴ آذر ۳۷۱ میلیون تومان بود اما امروز به ۴۲۰ میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در ۱۴ آذر ماه ۳۴۵ میلیون تومان بود امروز به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس xuvp که ۱۴ آذر ۳۷۰ میلیون تومان بود امروز با نرخ ۴۱۰ میلیون تومان معامله میشود. پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما نیز از ۴۷۵ میلیون تومان به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است. تارا دندهای که ۱۴ آذر ماه ۵۱۵ میلیون تومان بود امروز ۵۴۵ میلیون تومان معامله شد.
خودروی دنا معمولی نیز از ۴۴۵ میلیون تومان به ۴۸۵ میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم که ۱۴ آذر ۳۵۰ میلیون تومان بود امروز ۳۸۵ میلیون تومان معامله شد.
البته قیمت محصولات سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو افزایش کمتری داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت خودروی تیبا هاچ بک که ۱۴ آذر ماه ۲۱۹ میلیون تومان بود امروز به ۲۳۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک دندهای از ۲۲۹ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان و ساینا از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت شاهین افزایش بالای ۵۰ میلیون تومان داشته به شکلی که از ۳۹۰ میلیون تومان به ۴۴۵ میلیون تومان رسیده است.
وضعیت به گونهای است که فعالان بازار خودرو ضمن عدم توانایی برای پیش بینی آینده قیمتها، به خریداران توصیه میکنند که اگر قصد خرید خودرو دارند همین امروز اقدام کنند و کار را به فردا نسپارند زیرا مشخص نیست قیمتها تا کجا صعود کند.
وعدههای بر باد رفته
به گزارش مهر، این در حالیست که یکی از وعدههای سید رضا فاطمی امین وزیر صمت قطع کردن ارتباط قیمت خودرو با قیمت دلار بود؛ فاطمی امین دقیقاً پاییز سال گذشته در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده بود که «در حال حاضر ۳۰ درصد از قطعات خودرو وارد میشود و طبیعی است که این قطعات مطابق قیمت دلار نرخ گذاری شوند منتهی ۴۰ درصد قیمت نهایی خودرو وابسته به محصولاتی است که در داخل ایران تولید میشوند اما این محصولات نیز از قیمت دلار تبعیت میکنند. همین مساله موجب میشود قیمت خودرو با قیمت دلار دچار نوسان شود ما این رابطه را قطع خواهیم کرد.»
از سویی دیگر نیز عمده مشکل امروز بازار خودروی ایران مربوط به عرضه نامتناسب با نیاز بازار میشود؛ یعنی به آن اندازه که بازار نیاز به خودرو دارد، خودرویی عرضه نمیشود و همین مساله به افزایش قیمتها دامن میزند. موضوعی که از سال گذشته طبق گفته فاطمی امین قرار بود حل شود اما تا به امروز اتفاق خاصی را در این بخش که بتواند تأثیر محسوسی در بازار بگذارد شاهد نبودیم.
نکته جالب توجه آنکه حتی انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نتوانسته قیمتها را در بازار داخل بشکند که نشان میدهد اوضاع نامناسب بازار خودرو فراتر از چیزی بود که مسئولان تصور میکردند.
البته ناگفته نماند که باید منتظر ماند و دید رسیدن تمام ۹۰ هزار خودروی وارداتی به کشور و تزریق آنها به بازار میتواند در آینده تأثیری در این بازار بگذارد یا خیر.
در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ عمدتاً مدل ۱۴۰۱ از ۱۴ آذر تا ۲۳ آذر ۱۴۰۱ آمده است. (برای مشاهده قیمتها در ۱۵ آبان ماه یعنی تقریباً ۴۰ روز پیش اینجا را کلیک کنید.)
خودرو | ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳ آذر ماه |
سمند LX | ۳۳۸ میلیون تومان | ۳۵۵ میلیون تومان |
پژو پارس LX | ۴۴۰ میلیون تومان | ۴۶۵ میلیون تومان |
پژو پارس xuvp | ۳۷۰ میلیون تومان | ۴۱۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۴۵ میلیون تومان | ۳۷۵ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹) | ۴۱۰ میلیون تومان | ۴۲۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما | ۳۷۱ میلیون تومان | ۴۲۰ میلیون |
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۴۷۵ میلیون تومان | ۵۲۰ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۳۵۰ میلیون تومان | ۳۸۵ میلیون تومان |
دنا | ۴۴۵ میلیون تومان | ۴۸۵ میلیون تومان |
دنا پلاس توربو دندهای | ۵۵۰ میلیون تومان | ۵۸۵ میلیون تومان |
هایما S۷ توربوپلاس | یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان |
هایما S۵ اتوماتیک | ۹۸۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان |
تارا دندهای | ۵۱۵ میلیون تومان | ۵۴۵ میلیون تومان |
سورن پلاس | ۳۷۵ میلیون تومان | ۴۱۰ میلیون تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۲۱۴ میلیون تومان | ۲۲۲ میلیون تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۲۰۰ میلیون تومان | ۲۰۸ میلیون تومان |
ساینا | ۲۳۰ میلیون تومان | ۲۴۵ میلیون تومان |
تیبا | ۲۱۹ میلیون تومان | ۲۳۵ میلیون تومان |
تیبا ۲ | ۲۲۴ میلیون تومان | ۲۴۵ میلیون تومان |
کوییک دندهای | ۲۲۹ میلیون تومان | ۲۴۵ میلیون تومان |
کوییک اتوماتیک پلاس | ۳۱۲ میلیون تومان | ۳۲۰ میلیون تومان |
شاهین | ۳۹۰ میلیون تومان | ۴۴۵ میلیون تومان |