اکونومیک 24
24 آذر 1404 - 14:49

انتقاد شرکتهای بزرگ مقیاس حمل‌ونقل جاده‌ای از تامین اجتماعی

عضو انجمن شرکت های سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی بابت پولی که از ما می گیرد خدماتی ارائه نمی دهد، گفت: یکی از چالش‌های ما تعدد سالنهای اعلان بار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی پایمرد، عضو انجمن شرکت‌های سراسری و بزرگ‌مقیاس هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک با اشاره به نقش این انجمن در حمایت از شرکت‌های بزرگ‌مقیاس فعال در حوزه حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: این انجمن با هدف پشتیبانی از شرکت‌هایی که در مقیاس وسیع در حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت دارند، تأسیس شده است.

وی افزود: در حال حاضر به‌عنوان پیمانکار حمل کالای اساسی در هفت استان کشور فعالیت داریم و بارهای شرکت پشتیبانی امور دام را از بنادر به مقاصد داخلی حمل می‌کنیم. در نیمه خردادماه سال جاری نیز شاهد اعتراض رانندگان بودیم که خوشبختانه شرکت‌های بزرگ‌مقیاس توانستند امور حمل‌ونقل کالا را به‌خوبی پشتیبانی کرده و مانع از بروز اختلال در روند توزیع کالاهای اساسی شوند.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، موضوع بیمه است. سازمان تأمین اجتماعی مبالغی را از شرکت‌ها دریافت می‌کند، اما در مقابل هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد. در یک قرارداد یک‌همتی، سهم بیمه حدود 50 میلیارد تومان است، اما متأسفانه هیچ خدماتی در قبال آن ارائه نمی‌شود. این در حالی است که با وجود صدور رأی به نفع ما در دیوان عدالت اداری، سازمان تأمین اجتماعی همچنان از ارائه خدمات قانونی خودداری می‌کند.

وی افزود: این مجموعه دارای 122 دستگاه خودرو است و در مهرماه سال جاری قراردادی با یک شرکت داخلی منعقد شده که سرمایه آن کاملاً از محل منابع بخش خصوصی تأمین شده است. با توجه به این ظرفیت‌ها، انتظار داریم دولت از فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی در این حوزه حمایت لازم را به عمل آورد.

عضو انجمن شرکت‌های سراسری و بزرگ‌مقیاس هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به وضعیت نامطلوب ناوگان باری کشور تصریح کرد: ناوگان باری کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و شرکت‌های بزرگ‌مقیاس می‌توانند نقش مهمی در اصلاح و نوسازی این بخش ایفا کنند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها به فناوری پایش لحظه‌ای مجهز هستند و می‌توانند در زمینه تحلیل رفتار رانندگان و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، کمک شایانی به دولت ارائه دهند. این همکاری می‌تواند تأثیر مستقیمی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشد.

پایمرد با تأکید بر توان شرکت‌های بزرگ‌مقیاس در کاهش هزینه‌های تولید گفت: این شرکت‌ها با مدیریت هوشمند مسیرها، می‌توانند هزینه‌های حمل‌ونقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به‌عنوان نمونه، برنامه‌ریزی برای حمل بار در مسیر رفت و برگشت موجب کاهش محسوس هزینه‌ها می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در برخی موارد، در روند پرداخت هزینه‌های حمل، حق و حقوق رانندگان رعایت نمی‌شود، در حالی‌که شرکت‌های بزرگ‌مقیاس می‌توانند این مسئله را به‌طور کامل مدیریت کرده و از تضییع حقوق رانندگان جلوگیری کنند.

پایمرد یادآور شد: شرکت‌های بزرگ‌مقیاس حمل‌ونقل جاده‌ای فرصت ارزشمندی برای توسعه این بخش و ارتقای کارآمدی شبکه حمل کشور به شمار می‌روند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی اخیر اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری شرایط بارندگی مطلوب نبوده و وضعیت برداشت محصولات نیز مناسب نیست که همین مسئله بر میزان حمل کالا تأثیر گذاشته است. به‌عنوان مثال، در استان زنجان سال گذشته حدود 400 هزار تن حمل انجام شد که این رقم امسال به 250 هزار تن کاهش یافته است. همچنین در استان قزوین، میزان حمل به کمتر از 150 هزار تن رسیده است.

پایمرد گفت: هزینه‌های حمل کالای اساسی از بندر چابهار به‌مراتب کمتر از بندرعباس و بندر امام خمینی است، اما زیرساخت‌های جاده‌ای در بندر چابهار وضعیت مطلوبی ندارد و لازم است دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

بوی با اشاره به اینکه خش عمده ای از فعالیت در سیستان و بلوچستان است در بحث سوخت مشکل داریم، اظهار کرد: در سایر استان ها سهمیه سوخت تکافوی نیاز را می دهد.

پایمرد همچنین یکی از مشکلات شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای را تعدد سالن های اعلان بار اعلام کرد و خواستار رفع این مسئله شد.

دبیر انجمن شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند حمل‌ونقل جاده ای نیز در این نشست گفت: حدود 35 درصد حمل‌ونقل در بخش کالای اساسی و استراتژیک را مدیریت می کنیم. حدود 20 هزار خودرو ملکی داریم که با هدف بهره وری، پدافند غیرعامل، کاهش قیمت تمام شده، توسعه ناوگان و توسعه‌لجستیک فعالیت می کنیم.

انتهای پیام/

 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1972781