معاون حملونقل سازمان راهداری گفت: تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در استانهای تهران، خوزستان،کرمان،فارس و خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی خضری معاون حملونقل سازمان راهداری اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 10 هزار و 414 نفر در اثر سوانح جادهای جان باختهاند که 5 استان تهران، خوزستان، کرمان، فارس و خراسان رضوی نسبت به شش ماه سال گذشته میزان تلفات آنها افزایشی بوده است.
وی با اشاره به برنامهریزی مدون برای مدیریت ایمنی بهویژه در استانهای مسافرپذیر، ادامه داد: از جمله محورهای مهم اجرای طرحها، ارتقای کیفیت رویه راهها، اصلاح و بهبود مبلمان جاده ای، اصلاح نقاط حادثهخیز و مدیریت سرعت در محورهای پرتصادف است.
وی یادآور شد: حدود 30 درصد تلفات در کشور مربوط به عابران پیاده و راکبین موتور سوار است که عمدتاً بهدلیل عبور عرضی از جادهها دچار سانحه میشوند و راکبین موتورسوار نیز بهدلیل عدم توجه به قوانین و مقررات، سهم بالایی در تصادفات جادهای دارند.
معاون حملونقل سازمان راهداری با اشاره به بهرهگیری از ظرفیت 2500 دوربین ثبت تخلف در جادههای کشور، گفت: در راستای مدیریت سرعت و نظارت مؤثر، نصب 1000 دستگاه دوربین جدید نیز در دستور کار برنامه هفتم توسعه است تا بتوانیم سرعت لحظهای و متوسط خودروها را پایش کنیم و با ارسال پیامک آنی به رانندگان متخلف به شکل معناداری از وقوع حوادث کاست.
خضری اظهار کرد: متأسفانه در چند حادثه اخیر اتوبوسها باوجود داشتن گواهی معاینه فنی، وسیله نقلیه از ایمنی کافی برخوردار نبوده که برای رفع این معضل، اصلاحات اساسی در دستورالعمل های مراکز معاینه فنی جهت ابلاغ به مراکز معاینه فنی سراسر کشور در دست اقدام است تا کنترل اصالت و نظارت دقیقتری بر نحوه انجام تست های معاینه فنی صورت پذیرد.
وی این را هم گفت که بر اساس آمار، اصلاح نقاط حادثه خیز باعث شده تا 80 درصد از تلفات را در همان مقاطع کاهش یابد اما متأسفانه نقاط جدیدی بهمرور جایگزین آنها شدهاند.
وی از برنامه مشترک سازمان راهداری حمل ونقل و پلیس راه کشور برای شناسایی 100 محور پرحادثه کشور خبر داد و گفت: اگر این محورها از منظر ایمنی، روشنایی، بهسازی رویه آسفالت ،تابلو و علائم، اصلاح هندسی دسترسیهای جادههای فرعی به اصلی، مدیریت و کنترل سرعت اصلاح شوند، پیش بینی می شود کاهش سالانه تا 20 درصد از تلفات جاده های برون شهری قابل تحقق است.
انتهای پیام/