اکونومیک 24
02 بهمن 1402 - 13:43

تداوم بلاتکلیفی مشتریان پژو پارس و ضرورت ورود نهادهای نظارتی

در حالی که مشتریان خودرو پژو پارس از 9 ماه پیش در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند اما با تصمیم سازمان ملی استاندارد برای استاندارد‌سازی این خودرو و امتناع ایران‌خودرو از استانداردسازی آن، بلاتکلیف شده‌اند.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «عدم اجرای تعهد سامانه یکپارچه خودرو توسط ایران خودرو» در فارسِ من، از عدم تحویل خودروهای پژو پارس با موعد تحویل زمستان 1402 گلایه دارند.مخاطبان خبرگزاری فارس در این باره عنوان کرده‌اند که در مرحله اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو‌ خودروی پژو پارس را انتخاب کرده‌اند که بعد از نوبت‌دهی، موعد تحویل این خودرو ‌زمستان 1402 اعلام شد اما اکنون که موعد تحویل خودرو به این متقاضیان فرا رسیده است فراخوان واریز وجه از سوی شرکت خودروساز برای آنها صادر نشده و شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروساز قصد دارد خودروی جایگزین به مشتریان معرفی کند.

* ایران خودرو: مجوز استاندارد هر خودرویی صادر نشود خط تولید آن را متوقف می کنیم

در واقع به دنبال مسائلی که پیرو عدم ارسال فراخوان واریز وجه برای خودرو پژو پارس مطرح شد، شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌ای با تاکید بر الزام اجرای استانداردهای 85 گانه در محصولات، عنوان کرد: همه محصولاتی که دارای استاندارد هستند در حال فراخوان تکمیل وجه برای مشتریان است و سایر خودروها نیز در صورت تمدید مجوز سازمان ملی استاندارد و ادامه تولید، فراخوان خواهند داشت؛ در صورت عدم تمدید مجوزهای سازمان ملی استاندارد برای تولید هر گونه از محصولات، نسبت به توقف خط و جایگزینی با محصول دیگر تصمیم گیری خواهد شد.

این در حالی است که براساس شنیده‌ها حدود 200 هزار نفر از ثبت کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه در نوبت تحویل این خودرو قرار دارند.

* سازمان ملی استاندارد: پژو پارس تا 15 اسفند مهلت تولید دارد


در واقع موضوع از این قرار است که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که خودرو پژو پارس که فاقد استانداردهای 85 گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن طبق قانون عمل خواهد شد.

به گفته اسلام پناه، سازمان ملی استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروش‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد لذا آنچه که قانون برای ما وضع کرده است ما به آن عمل خواهیم کرد و از آنجایی مصرف کننده باید رضایت کافی و وافی از کالا را داشته باشد تولیدکنندگان نیز ملزم به رعایت قانون هستند.

وی می‌گوید: از سال 1401 ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران خودرو اعلام کردیم که پژو پارس نمی‌تواند استانداردهای 85 گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متاسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند.

* رئیس سازمان ملی استاندارد: ایران خودرو چند ماه برای عمل به تعهدات پژو پارس فرصت داشت

به گفته رئیس سازمان استاندارد، جالب اینجاست در 4 ماه گذشته نیز ایران خودرو در قالب نامه‌ای به ما اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم پژو پارس تولید کنیم ما به آنها گفتیم در این فرصت باقیمانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید، اما تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود درحالیکه ما قبلا گفته بودیم و این شرکت بدون توجه به نامه‌نگاری‌ها فعالیت خود را در تولید این خودرو ادامه داد.

* قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند؛ پژوپارس باید استانداردها را رعایت کند

وی تصریح کرد: 9 ماه گذشته نیز به ایران خودرو گفتیم این خودرو نمی‌تواند استانداردهای 85 گانه را پاس کند اما به نظر می‌رسد آنها زیان مالی تولید این خودرو را متوجه سازمان استاندارد می‌دانند و در پاسخ به اعتراض مردم در عدم تحویل خودروها و یا کاهش تولید آن به گردن سازمان استاندارد می‌اندازند درحالی که ما فقط براساس قانون عمل کرده و ایمنی و استانداردهای خودروها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان استاندارد درباره نامه‌نگاری ایران خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژو پارس گفت: قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند، این خودرو باید استانداردها را رعایت کند در غیر این صورت تولید نخواهد شد، با این شرایط ‌عده‌ای از متقاضیان خرید خودرو که در سامانه یکپارچه برای خرید پژو پارس ثبت نام کرده‌اند بلاتکلیف مانده‌اند و نگرانند که در صورت توقف این خودرو و ارائه خودرو جدید چگونه وجه خرید خودرو جدید را تامین کنند.

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مراجع رسیدگی‌کننده لازم است به مسائل و مشکلات بین خریدار و فروشنده کالا به این موضوع ورود کنند و موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه کارشناسی را اعلام کنند.

همچنین شورای رقابت با توجه به مسئولیت نظارتی که براساس مصوبه 543 برعهده دارد به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند و بررسی کند که در این شرایط خودروساز چه مسئولیتی در قبال مشتریان دارد؟

آیا در شرایطی که عده‌ای با ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از ماه‌ها پیش در نوبت تحویل خودرو پژو پارس قرار دارند و در حالی که هنوز قراردادی بین مشتری و خودروساز به امضا نرسیده است، مشتریان می‌توانند خودروی مورد تقاضای خود را مطالبه کنند؟

و آیا خودروساز مجاز بوده است این خودرو را در سامانه یکپارچه عرضه کند یا اینکه با عرضه این خودرو تخلفی را مرتکب شده است؟ آیا خودروساز در چنین شرایط مجاز به عرضه خودروی دیگر به متقاضی هست یا خیر؟

بنابراین گزارش با توقف عرضه پژو پارس از سوی ایران‌خودرو، قیمت‌ها در بازار خودرو در اولین ماه زمستان، در مدار صعودی قرار گرفت به طوری که شاهد رشد عجیب قیمت‌ها در میان خودروهای داخلی بودیم، پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار با رشدی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان مواجه شد‌ و ۷۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد، مدل ۱۴۰۱ این خودرو هم ۱۱۰ میلیون تومان گران‌تر شد ‌و به قیمت ۷۲۵ میلیون تومان رسید‌.

خبرگزاری فارس منتظر دریافت توضیحات ایران‌خودرو و وزارت صمت در این‌باره است.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645755

مهمترین اخبار اقتصادی: