اکونومیک 24
24 بهمن 1400 - 13:36

افزایش قیمت بلیت در ایام نوروز نداریم/دلالان قیمت تعیین می‌کنند

یک مقام مسئول در صنعت هوانوردی می گوید کارکرد چارترکننده ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما همانند کارکرد دلالان بازار میوه برای گران کردن آن است. به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیت هواپیما خبر داده بود. خبرنگار مهربه گفته اسماعیل حسین‌زهی، طی هفته‌های اخیر قیمت بلیت هواپیما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این حوزه باید با جدیت به قیمت بلیط هواپیما ورود کرده و اجازه افزایش قیمت غیرقانونی به ایرلاین‌ها را ندهد. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری این ادعا را رد و اعلام کرد که قیمت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافته است. با این حال انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در اقدامی عجیب به ایرلاین‌ها ابلاغ کرده بود که بلیت پرواز داخلی زیر ۶۰۰ هزار تومان به فروش نرسانند. ابلاغیه‌ای که با ورود محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ملغی اثر شد. هر چند که همچنان امکان یافتن بلیت پروازهای داخلی با قیمت‌های ارزان وجود ندارد. چارتر کننده ها نرخ بلیت پروازها را تعیین می‌کنند چارتر کننده ها نرخ بلیت پروازها را تعیین می‌کنندچارتر کننده ها نرخ بلیت پروازها را تعیین می‌کنندچارترهایک مقام مسئول در صنعت هوانوردی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بازار بلیت هواپیما مانند بازار میوه است؛ همانگونه که دلالان در بازار میوه دست به گران کردن قیمت‌ها می‌زنند، چارترکننده ها اقدام به فروش بلیت در قیمت‌های پایین می‌کنند. خبرنگار مهرچارترکنندههاوی افزود: چارترکننده ها با یکدیگر و ایرلاین‌ها رقابت مضره می‌کنند و قیمت بلیت را کاهش می‌دهند؛ فروش بلیت هواپیما در قیمت‌هایی که چارترکننده ها عرضه می‌کنند، برای ایرلاین‌ها زیان ده است. چارترکنندههامضرهچارترکنندههاچارترکننده ها بر سر ارزان فروشی رقابت می‌کنند که ایرلاین‌ها متضرر می‌شوند چارترکننده ها بر سر ارزان فروشی رقابت می‌کنند که ایرلاین‌ها متضرر می‌شوندچارترکننده ها بر سر ارزان فروشی رقابت می‌کنند که ایرلاین‌ها متضرر می‌شوندچارترکنندههااین منبع آگاه در صنعت هوانوردی ادامه داد: ایرلاین‌ها اگر بخواهند فروش سیستمی داشته باشند، در صورتی که قیمت بلیت را کمتر از هزینه تمام شده هر ساعت صندولی-پرواز عرضه کنند، ضرر می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های خود را به چارترکننده ها می‌دهند؟ یادآور شد: اگر چارترکننده ها در مقطعی، قیمت بلیت را ارزان فروشی می‌کنند، قطعاً در زمان دیگری اقدام به گران فروشی می‌کنند تا ضرر و زیان کلی را جبران کنند. چارترکنندههاچارترکنندههااین مقام مسئول حمل و نقل هوایی تصریح کرد: تا زمانی که شرایط فعلی و چارترکننده های حمل و نقل هوایی ساماندهی نشوند، شرایط قیمت بلیت پروازهای داخلی به همین وضع باقی می‌ماند. چارترکنندههایوی خاطرنشان کرد: چارترکننده قدرت پیدا کرده اند و نرخ بلیت را تعیین می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی هم چون سرمایه در گردش ندارند لذا مجبورند به سمت چارترکننده ها بروند. چارترکنندهاندچارترکنندههابه گفته این فعال صنعت هوانوردی، برخی چارترکننده ها بلیت پروازهای ۶ ماه یا یک سال یک یا چند ایرلاین را ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان می خرند؛ ایرلاین‌ها هم مجبورند این بلیت‌ها را به چارترکننده عرضه کنند تا بتوانند با پول آن هزینه تعمیر قطعات یا خرید موتور هواپیما را تأمین کنند. چارترکنندههامیخرندچارترکنندهاین مقام مسئول تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید برای حل این معضل به صورت جدی ورود کند. افزایش قیمت بلیت پرواز در ایام نوروز نداریم افزایش قیمت بلیت پرواز در ایام نوروز نداریمافزایش قیمت بلیت پرواز در ایام نوروز نداریموی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت بلیت پروازهای نوروزی افزایش می‌یابد؟ اظهار کرد: در حال حاضر امکان خرید بلیت پروازهای نوروزی فراهم شده و قرار نیست تغییر قیمت داشته باشیم. این منبع آگاه تأکید کرد: فعلاً نرخ نامه‌ای که انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر کرده، برای قیمت بلیت پروازهای داخلی معتبر است.
منبع: مهر
شناسه خبر: 74511

مهمترین اخبار اقتصادی: