معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی پروژه میرشتاب را دستاوردی مهم در روابط بانکی دو کشور ایران و روسیه خواند وگفت:دارندگان کارت های بانک های سپه، پارسیان، گردشگری، قرض الحسنه رسالت، کارآفرین پاسارگاد، رفاه، ملت، ملی، صادرات و تجارت به این طرح وصل هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نوش آفرین مومن واقفی در مراسم، رونمایی از فاز دوم طرح میر شتاب درخصوص هدف این طرح یادآور شد: با هدف گسترش همکاری ها و توسعه ظرفیت های بانکی بین المللی و در راستای تفاهمات مقامات بلند پایه دو کشور و نیز به منظور تسهیل روابط تجاری و توسعه صنعت گردشگری و همچنین به عنوان یکی از گام های اجرای پیمان پولی منعقده مابین بانک های مرکزی دو کشور پس از اتصال موفق سامانههای پیام رسان مالی سپام و spf پروژه ی اتصال شبکههای پرداخت کارتی ایران و روسیه شتاب (میر) در سال 1402 تعریف شد.
وی سازوکارهای فنی و عملیاتی این طرح را براساس فناوری های روز دنیا مبتنی بر استاندارد EMV و توکنایزیشن خواند و گفت: این امر به نحوی تعریف شده است که زیر ساخت ملی پرداخت دو کشور بدون واسطه به صورت مستقیم به یکدیگر متصل شده و امکان بهره مندی دارندگان کارتهای صادره کلیه بانک های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از خدمات پرداخت کشور مقابل را فراهم میکند.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی این طرح را دستاوردی مهم خواند و گفت: این دستاورد مهم علاوه بر دارا بودن اهمیت راهبردی در مسیر توسعه روابط بانکی و تقویت روابط و زیرساخت های بین المللی از لحاظ فنی و از جنبه کسب وکاری و تجاری نیز اقدامی برجسته به شمار میآید و اولین به بین المللی کشور در اتصال شبکه پرداخت ملی کشور به کشورهای همسایه است.
واقفی با بیان اینکه این طرح با توجه به پیچیدگی های اجرایی فنی آن در سه فاز تعریف شده است، گفت: در فاز اول اجرای این طرح که در آبان ماه 1403 عملیاتی شد امکان برداشت وجه نقد توسط گردشگران ایرانی از دستگاههای خودپرداز روسی با استفاده از کارتهای بانکی ریالی تعریف شده در برنامک های کهربامند (براساس استاندارهای امنیتی به روز) نزدیک به دو میلیون برداشت تراکنش برداشت وجه نقد به حدود یکصد هزار نفر کاربر ایرانی خدمت رسانی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دارندگان کارت های بانک های سپه، پارسیان، گردشگری، قرض الحسنه رسالت، کارآفرین پاسارگاد، رفاه، ملت، ملی، صادرات و تجارت امکان بهره مندی از خدمت موصوف را داشته و دارندگان کارت های بانک های مسکن، شهر توسعه تعاون، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل نیز در آینده نزدیک از این خدمت بهره مند خواهند داشت.
وی ادامه داد: در فاز دوم اجرای این طرح که امروز رونمایی میشود، امکان بهره مندی از خدمات خرید حضوری در پایانه های فروشگاهی کشور با استفاده از برنامکهای هوشمند تلفن همراه کاربران روسی فراهم شده است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درخصوص اولویت های مرتبط با این فاز یادآور شد: در این فاز با توجه به هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هدف گردشگران روسی، شناسایی و تجهیز پایانه های فروشگاهی در این شهرها با تمرکز بیشتری در دستور کار قرار گرفت، که تا این لحظه با اولویت اماکن گردشگری هتل ها و اماکن اقامتی رستوران ها، فروشندگان صنایع دستی و موزهها در شهرهای گردشگر پذیر با اولویت کلانشهرهای تهران اصفهان و شیراز و شهـرهای کیش، یزد، کاشان، همدان، اهواز و ابیانه ارائه خدمت موصوف در بیش از 165هزار نقطه فراهم بوده و به تدریج به سایر صنوف و سایر شهرهای کشور نیز توسعه خواهد یافت؛ همچنین با هدف تسهیل دسترسی گردشگران به فهرست نقاط پذیرندگی کارتهای میر در کشور امکان مشاهده فهرست مربوطه به صورت الکترونیکی در پایگاه اطلاع رسانی شرکت شاپرک نیز فراهم شده و در مبادی ورودی کشور نیز به گردشگران اطلاع رسانی می شود.
وی در پایان درخصوص فاز سوم این پروژه گفت: با توجه به برنامه ریزی های پیش رو فاز سوم این پروژه بین المللی با تامین امکان بهره مندی تجار، دانشجویان و گردشگران ایرانی از انجام تراکنش خرید در پایانه های فروشگاهی کشور روسیه با استفاده از کارت های بانکی تعریف شده در تلفن همراه در دست پیگیری بوده و امید است با برنامه ریزی فشرده در نیمه دوم سال جاری این خدمت نیز عملیاتی و فاز سوم این طرح بزرگ تکمیل شود.
انتهای پیام/