درحالی منابع مالی موردنیاز برای ساخت قطار سریعالسیر تهران-اصفهان حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی کشور ساخت این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نیمه ماه گذشته خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از نیاز 175 هزار میلیارد تومانی قطار سریعالسیر تهران-اصفهان به منابع مالی برای ساخت خبر داد.
وی با یادآوری اینکه برای ساخت خطآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان حدود 35 میلیارد یوان منابع مالی نیاز است، اظهار کرد: مدارک و مستندات مربوطه توسط وزارت راه و شهرسازی آماده و به شورای اقتصاد ارسال شده است. امیدواریم در شورای اقتصاد تصویب شود تا افزایش سهم فاینانس این پروژه ریلی برنامهریزی لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: برای ساخت این مسیر ریلی بهصورت سریعالسیر و سرعت 300 کیلومتر در ساعت حدود 35 میلیارد یوان با 5 درصد تلرانس برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: برای این مسیر 2 ست قطار در نظر گرفته شده بود که آنرا به 4 ست قطار افزایش دادیم.
به گزارش تسنیم، به گفته خادمی مکاتبه با چینیها برای فعالسازی 12.1 میلیارد یوان فاینانس قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان انجام و کارهای مربوط به زیرسازی و بسترسازی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان در محدوده قم ـ اصفهان توسط پیمانکار ایرانی در حال اجراست.
وی با یادآوری اینکه تاکنون 3.2 میلیارد یوان در این پروژه هزینه شده است، افزود: تاکنون مجوز چینیها برای تأمین 15.3 میلیارد یوان فاینانس اخذ شده است.
ساخت مشروط 5 ساله قطار سریعالسیر
اواخر ماه گذشته نیز عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز درباره آخرین وضعیت قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان به تسنیم گفته بود:وقتی پروژه های در قانون می آید ردیف بودجه می گیرد، از این رو مباحث مربوط به توجیه فنی و اقتصادی آن صورت می گیرد.
وی ادامه داد: خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان نیز از این قائله مستثنا نیست. در رابطه با هزینههای این پروژه، بازنگری صورت گرفته و جلسات متعددی در این رابطه انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه یک بسته اشتراکی برای هزینه های طرح به شورای اقتصاد ارائه شده که با تصویب آن همه موانع و مشکلات مالی رفع می شود، تصریح کرد: با مصوبه شورای اقتصاد خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان با هزینه معقول و قابل قبول ساخته خواهد شد.
وی بیان کرد: در صورت تامین به موقع منابع و فعال شدن مابقی فاینانس چینی خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان طی 5 سال ساخته می شود.
به گزارش تسنیم، گرچه قرار است منابع مالی موردنیاز ساخت قطار سریعالسیر تهران-اصفهان از محل فاینانس تامین شود، اما با این حال کارشناسان و صاحبنظران حملونقل بر این باورند در شرایط کنونی اقتصاد کشور اجرای این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.
عباس قربانعلیبیک یکی از کارشناسان بخش حملونقل است که در گفتوگو با تسنیم میگوید: ساخت قطار سریعالسیر تهران-اصفهان در شرایط فعلی به صلاح نیست.
وی راهکار جایگزینی را برای این پروژه پیشنهاد میدهد که میتواند نیازهای حملونقل ریلی را برطرف کرده و کشور را به سمت ورود جدیدترین فناوریهای این بخش سوق داده و بومیسازی آنرا تسریع کند.
مشروح گفتوگو با قربانعلی بیک بهزودی در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/