با توجه به سهم قابل توجه مواد اولیه از جمله ورقهای فولادی عرضه شده در بورس کالا در هزینه تمام شده خودرو بحث متقاعدسازی ارکان تصمیمگیر جهت قیمتگذاری منصفانه در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، موضوع تامین مواد اولیه با قیمت منصفانه برای صنایع پایان دستی در سنوات اخیر مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. هم اکنون سازوکار بورس کالا مهمترین نظام ارسال مواد اولیه از تولید کنندگان بالادستی مثل فولاد سازان به تولیدکنندگان پایین دستی از جمله خودروسازان و صنایع لوازم خانگی و صنایع پایین دستی پتروشیمی است.
به عنوان مثال هم اکنون بزرگترین خودروساز کشور به گواه صورتهای مالی با زیان انباشته 80 هزار میلیارد تومانی مواجه شده و ظاهرا علت اصلی این چالش مرتبط با افزایش روز افزون قیمت مواد اولیه و ... است.
هم اکنون بین 60 الی 70 درصد از قیمت تمام شده یک خودرو مرتبط با مواد اولیه مثل ورقهای فولادی بوده و سهم حقوق و دستمزد نیروی کار حدد 10 درصد هزینه تمام شده تولید است. بر این اساس تامین بهنیه مواد اولیه میتواند نقش موثری در کاهش زیان انباشته خودروسازان داشته باشد.
در همین راستا حسین تقدسی با بیان اینکه سودآوری و خروج از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت، از مهمترین راهبردهای این مجموعه است، گفت: برای اینمنظور تولید محصولات جدید، با ترکیب بهینه و مدیریت بهای تمام شده در بخشهای مواد اولیه و قطعات، متقاعدسازی ارکان تصمیمگیر جهت قیمتگذاری منصفانه و تنظیم قیمت بازار و همچنین استفاده از تمامی ظرفیتها که توسط نهادهای تصمیم گیر پیش روی خودروساز قرار می گیرد، از جمله بورس کالا در دستور کار است.
انتهای پیام/