اکونومیک 24
29 فروردین 1401 - 08:27

مذاکره ایران و افغانستان برای راه اندازی مجدد راه آهن خواف-هرات

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از سفر هفته آتی هیئتی از راه آهن ایران به کابل برای مذاکره در خصوص راه اندازی مجدد راه آهن خواف-هرات خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، راه آهن خواف-هرات ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با حضور ویدئو کنفرانسی حسن روحانی و اشرف غنی رؤسای جمهور سابق ایران و افغانستان به بهره برداری رسید. خبرنگار مهرکل مسیر ریلی این پروژه در ۴ قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر ساخته شد که ۳ قطعه آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث کرد و قرار بود ساخت قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستانی باشد که با تغییر دولت مرکزی طالبان، اجرای این پروژه متوقف شد. بنابراین تنها ۳ قطعه از خط آهن مذکور به طول ۱۴۰ کیلومتر در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید که از ایستگاه راه آهن خواف آغاز شده و تا مرز شمتیغ به عنوان قطعات یک و دو این پروژه ادامه می‌یابد؛ قطعه ۳ نیز به طول ۶۲ کیلومتر از مرز شمتیغ آغاز می‌شود و تا ایستگاه روزنک ادامه می‌یابد. خوافشمتیغشمتیغروزنکاز این مسیر تنها یک بار قطار باری حامل سیمان صادراتی اهدایی ایران به افغانستان و یک بار هم قطار مسافری حامل تعدادی از مسئولان ایرانی و افغانستانی برای بازدید از مسیر، عبور کرده است. اما در دوره تغییر حکومت مرکزی کابل، گفته می‌شد خساراتی از سوی برخی افراد ناشناس به تأسیسات این محور ریلی خصوصاً ایستگاه روزنک وارد آمده و دستگاه سیگنالینگ آن به سرقت رفته بود. روزنکسیگنالینگایران و افغانستان همچنین از ۳ پایانه مرزی فعال ماهیرود در خراسان جنوبی، دوغارون در خراسان رضوی و میلک در سیستان و بلوچستان برخوردارند. ماهیروددوغارونمیلک‌جوانمرد قصاب: راه آهن خواف-هرات دوباره راه اندازی می‌شود ‌‌جوانمرد قصاب: راه آهن خواف-هرات دوباره راه اندازی می‌شودجوانمرد قصاب: راه آهن خواف-هرات دوباره راه اندازی می‌شودمحمد مهدی جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان تجارت ایران و افغانستان در دولت جدید این کشور گفت: هنوز نتوانسته ایم به حجم تجارت ایران و افغانستان تا پیش از امارت اسلامی طالبان برسیم چون بازار این کشور کوچک شده و از آنجایی که ۶۰ درصد منابع مالی افغانستان کمک‌های خارجی بود که با تغییر دولت در این کشور قطع شده لذا حجم تجارت با این کشور کاهش یافته است. خبرنگار مهرایموی ادامه داد: نه تنها غربی‌ها در منابع مالی افغانستان در دیگر کشورها را مسدود کرده اند بلکه کمک‌های مالی خود را نیز قطع کرده اند. انداندمشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان راه افزایش صادرات به افغانستان را بهبود اقتصاد این کشور خصوصاً تولید عنوان و اظهار کرد: در صورتی که ثروت و قدرت خرید مردم افغانستان بیشتر شود، همچنین پروژه‌های عمرانی و اجرای خدمات فنی و مهندسی در این کشور افزایش یابد حجم تجارت به خصوص صادرات نیز به این کشور بیشتر خواهد شد. جوانمرد قصاب روابط اقتصادی ما با افغانستان را در سطح مطلوبی دانست و ادامه داد: در خصوص پرداخت و یا دریافت منابع صادرات و ترانزیت کالا به افغانستان مشکلی نداریم و تجار این کشور با تجار ایرانی به راحتی مراوده دارند. وی در خصوص راه اندازی مجدد راه آهن خواف-هرات گفت: اخیراً دولت فعلی افغانستان اعلام کرده آمادگی دارد تا این خط آهن مجدداً راه اندازی شود تا حجم تبادلات اقتصادی دو کشور افزایش یابد. به گفته این مقام مسئول اگر خط آهن خواف-هرات راه اندازی شود مشکلات گمرکی و جاده‌ای ما با افغانستان کاهش خواهد یافت البته برای احیای این مسیر ریلی باید شرکت راه آهن نرخ ترانزیت ریلی را به صورت تشویقی محاسبه کند. مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تاکید کرد: قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات که به شهر هرات رسیده و سپس به شهرک‌های صنعتی اطراف این شهر دسترسی خواهد داشت باید تکمیل شود و دولت افغانستان به دنبال احداث قطعه چهارم این خط آهن است. وی اظهار داشت: خساراتی در اوایل تغییر دولت افغانستان به تأسیسات خط آهن خواف-هرات وارد شد ولی به دنبال آن هستیم با تعمیرات لازم این خط آهن مجدداً راه اندازی شود. جوانمرد قصاب یادآور شد: تمام موارد مذکور قرار است در مذاکره با دولت کابل بررسی شود و احتمالاً هفته آینده هیأتی از راه آهن ایران به کابل می‌رود تا در این خصوص مذاکره داشته باشد. رایزن سابق بازرگانی ایران در افغانستان درباره پایانه‌های مرزی فعال میان ایران و همسایه شرقی مان گفت: سه پایانه ماهیرود، دوغارون و میلک فعال هستند و قرار است بازارچه‌های مرزی نیز میان ایران و افغانستان راه اندازی شود. مانماهیروددوغارونمیلک
منبع: مهر
شناسه خبر: 260661

مهمترین اخبار اقتصادی: