تهران – ایرنا- قائممقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اجرای درست طرح درج قیمت تولیدکننده)، قطعاً به نفع مصرفکننده نهایی خواهد بود البته ممکن است در اجرا مقداری سردرگمی ایجاد شود که به مرور زمان حل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آرمان خالقی قائممقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص روش جدید قیمتگذاری بر کالاها (درج قیمت تولیدکننده)، تحت عنوان «طرح خرید شفاف» گفت: با اجرای این طرح به جای درج قیمت مصرفکننده روی کالاها، قیمت تولیدکننده و به عبارتی قیمت درب کارخانه درج میشود و فاصله میان قیمت تولیدکننده و مصرفکننده به عنوان هزینه توزیع، محاسبه و در نظر گرفته میشود و قیمت مصرفکننده روی قفسههای فروشگاهی به اطلاع مردم میرسد.
وی ادامه داد: در این طرح با توجه به اینکه قیمت تمامشده درب کارخانه، روی کالا درج میشود و نسبت سهم هزینهٔ حمل، نگهداری، توزیع و حداکثر سود کالاها نیز مشخص است، خود مردم به عنوان ناظران بازار عمل کرده و جلوی تخلفات احتمالی را خواهند گرفت.
قائممقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: پیش از اجرای این طرح به دلیل مشکلاتی که در نظام توزیع وجود داشت و به عبارتی یک کالا دست به دست میشد تا به مصرفکننده نهایی برسد، هزینههای زیادی بر آن تحمیل میشد که به نفع مصرفکننده نهایی نبود.
خالقی با اشاره به اینکه علیرغم نقاط قوت این طرح، شاهد چالشهایی نیز در راه اجرای آن هستیم، گفت: دو هفته گذشته، حدود ۱۲ انجمن تخصصی نامهای را در ۱۵ بند خطاب به رئیسجمهور نوشتند و از ایشان درخواست تعویق طرح را داشتند تا اشکالات مرتفع شود؛ به هر ترتیب جلسات و مذاکرات مکرری بین تولیدکنندهها، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و حتی اتاق اصناف و امثالهم با مسئولان مربوطه در وزارت صمت در جریان است که امیدواریم با نزدیک شدن به شب عید، این طرح هر چه سریعتر تعیین تکلیف و مشخص شود.
وی تاکید کرد: اجرای درست این طرح قطعاً به نفع مصرفکننده نهایی خواهد بود البته ممکن است در اجرا مقداری سردرگمی ایجاد شود که به مرور زمان حل خواهد شد.
قائممقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بهتر بود در اجرای این طرح با ذینفعان صحبت میشد و صنوف آمادگی بیشتری پیدا میکردند، بیان کرد: در حال حاضر روی یکسری از کالاهایی که در قفسههای فروشگاهی هستند قیمت مصرفکننده و بر روی برخی دیگر، قیمت تولیدکننده درج شده که این موضوع ممکن است باعث شود مردم تمایلی به برداشتن کالاهایی که قیمت مصرفکننده دارند از خود نشان ندهند و ضایعات و برگشت کالا به وجود آید و یا بین خریدار و فروشنده، بحثهایی پیش آید.
خالقی تصریح کرد: از آنجایی که معمولاً اکثر کالاها تا ایام عید به فروش میروند بهتر بود که اجرای این طرح هم موکول به بعد از این ایام شود و سال جدید با روشهای جدید قیمتگذاری شروع میشد اما به هر حال دوستان اصرار بر این داشتند که کار زودتر انجام شود، ان شاالله خیرش این باشد که مردم بتوانند کالای مناسب را با قیمت مناسبی تهیه کنند.
شناسه خبر: 86886