نشریه پولیتیکو در گزارشی هشدارداد: اگرچه شرکتهای هواپیمایی و خدمات ریلی اروپا در حال رونق هستند، اما اکنون این شرکتها با اعتصابات گسترده مواجه شدهاند چرا کارگران خواستار افزایش حقوق خود هستند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه پولیتیکو در گزارشی هشدارداد: اگرچه شرکتهای هواپیمایی و خدمات ریلی اروپا در حال رونق هستند، اما اکنون این شرکتها با اعتصابات گسترده مواجه شدهاند چرا کارگران خواستار افزایش حقوق خود هستند.
پولیتیکو با اشاره به اینکه این روند یک ویرانی را در بخش گردشگری قاره سبز ایجاد میکند، نوشت: آلمان هدف چندین اعتصاب در بخش هوایی و ریلی به طور همزمان شده است که آخرین مورد آن در روزهای سهشنبه و چهارشنبه رخ داد و برنامههای سفر میلیونها نفر را مختل کرد.
گونار بک، عضو پارلمان اروپا در این باره هشدار داد: با توجه به ناآرامیهای کارگران، آلمان می تواند به فرانسه بعدی تبدیل شود.
در آلمان و سایر کشورها، کارگران به عدم افزایش متناسب دستمزدها با افزایش تورم واکنش نشان دادند.
سایمون جاگر، استاد اقتصاد در موسسه فناوری ماساچوست، گفت: دستمزدهای واقعی در آلمان اکنون حدود 4 درصد کمتر از سال 2021 است. چنین سقوط عظیمی در تاریخ اخیر اقتصادی این کشور بیسابقه است.
اتحادیههای کارگری این گونه استدلال میکنند که این شرکتها پول کافی برای افزایش حقوق کارگران را دارند.
کلاوس وسلسکی، رهبر اتحادیه رانندگان قطار GDL که اعضای آن روز سه شنبه اعتصاب 24 ساعته برگزار کردند، در این باره گفت: هدف اعتصاب ما آسیب اقتصادی به شرکت (راهآهن دویچه بان) است."
این اتحادیه کارگری خواستار 35 ساعت کار در هفته و افزایش متوسط 15 درصدی دستمزد کارگران خود است.
به گفته اتحادیه کارگری وردی Ver.diماه گذشته، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا افزایش 0.5 درصدی دستمزد کارکنان زمینی خود را پیشنهاد کرد. کارگران خشمگین که خواستار افزایش 12.5 درصدی هستند.
این اعتصاب ها در حالی صورت می گیرد که لوفت هانزا درآمد خوبی را برای سال 2023 گزارش کرده است به طوری که سود خالص خود را از 790 میلیون یورو در سال 2022 بیش از دو برابر کرده و به 1.7 میلیارد یورو رسانده است.
اما آلمان تنها کانون اعتصابات کارکنان بخش مسافرت و گردشگری در اروپا نیست.
بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه یعنی کنفدراسیون عمومی کار CGT، ماه گذشته اعلام کرد که کارکنان شرکت حملونقل عمومی پاریس RATP احتمالاً از تاریخ 5 فوریه تا هفت ماه هر لحظه میتوانند دست به اعتصاب بزنند.
لیویا اسپرا، دبیر کل فدراسیون کارگران بخش حمل و نقل اروپا، "سیاست ریاضت اقتصادی اروپا" را علت این مشکللات دانست و تأکید کرد که این سیاستها "منابع دولتهای محلی" را که تامین کننده اصلی بودجه حمل و نقل عمومی است، کاهش دادهاند.
در عین حال، اتحادیه های اصلی کارگری ایتالیا روز دوشنبه از اعتصاب احتمالی در بنادر به دلیل تمدید قرارداد ملی کارگران باراندازها خبر دادند.
در بروکسل، کارکنان بخش حملونقل عمومی در روزهای اخیر دو بار دست از کار کشیدند که روز سهشنبه برای پیوستن به تظاهرات کنفدراسیون اتحادیههای کارگری علیه سیاستهای بودجه اتحادیه اروپا و روز جمعه گذشته در روز جهانی زن این امر رخ داد.
انتهای پیام/