مدیرعامل شرکت سفیر ریل از خروج ۱۷ لکوموتیو از شبکه سیر قطارهای مسافری طی ۳ ماه اخیر خبر داد و گفت: باوجود تلاشهای راهآهن، در بخش دیزل نیازمند تامین اعتبار هستیم.
محمد خاناحمدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه به دلیل کمبود منابع مالی تعداد دیزلهای فعال شبکه حمل و نقل ریلی در مقایسه با ایام نوروز 17 دستگاه کاهش یافته است اظهار کرد: سال گذشته همزمان با آغاز سفرهای تابستانی شرکت های ریلی سه تا چهار رام قطار فوقالعاده راهاندازی میکردند اما امروز تنها در مسیر تهران-مشهد 6 رام قطار کاهش یافته است.
وی یادآور شد:گرچه مجوز افزایش 29 درصدی بلیط قطار را به شرکتهای ریلی مسافری دادند، اما کاهش 17 رام قطار در مسیرهای مختلف ریلی باعث کاهش 14 درصدی درآمدهای شرکت ها شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه با کاهش این تعداد دیزل از شبکه سراسری راه آهن روزانه 22 اتوبوس و حدود 150 سواری را روانه جاده ها می کنیم که این مسئله تبعات جانی و مالی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت سفیر ریل با اشاره به تلاشهای آهن جمهوری اسلامی ایران برای سر خط آوردن دیزل گفت: مهمترین مشکل و چالش پیشرو برای این کار تامین منابع مالی است در این زمینه دولت باید حمایت لازم را از شرکتهاانجام دهد. در واقع سازمان برنامه و بودجه بایستی ارز مورد نیاز صنعت ریلی را تامین کند.
خان احمدی با اشاره به اینکه تامین دارو و کالای اساسی اولویت دولت است، بیان کرد: اینکه گفته می شود سفرهای ریلی تفریحی است ،درست نیست. در زمان حاضر فردی که به عنوان مثال از تهران به بندرعباس می رود با توجه به وضعیت آب و هوای مقصد قطعاً برای تفریح به آنجا نخواهد رفت یا در سایر مسیرها مانند یزد، اهواز و... این مسئله نیز صادق است.
وی یادآور شد: سال 89 یعنی حدود 13 سال قبل 150 دستگاه لکوموتیو زیمنس با فناوری روز وارد کشور شد که از این تعداد امروز تنها 80 لوکوموتیو سرخط است.
وی اضافه کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای جبران بخشی از کمبود دیزل در شبکه ریلی، دیزل های مولد برق را از بخش باری به بخش مسافری منتقل می کند که این اقدام جای تشکر دارد. اما مهمترین و اثرگذارترین راهکار برای صنعت ریلی تامین منابع مالی است که سازمان برنامه و بودجه باید توجه ویژهای به آن داشته باشد.
انتهای پیام/