تهران - ایرنا - با وجود آنکه جهان همچنان در تبوتاب همهگیری، شوکهای اقتصادی ناشی از آن، بحرانهای اقلیمی و عدماطمینانها و ریسکها است، اما سازمانهای توسعه تجارت نقش مهمی در هدایت کشورها بهسوی آیندهای پایدارتر و پرامید دارند.
بر این اساس، کنفرانس سازمانهای توسعه تجارت جهان، این بار با عنوان «راهحلهای جسورانه برای مقاومسازی و بهبود اقتصاد» به میزبانی مشترک سازمان توسعه صادرات غنا (GEPA) و مرکز بینالمللی تجارت (ITC) در شهر آکرا برگزار خواهد شد.
پیشینۀ برگزاری این سلسله کنفرانسها به سال ۱۹۹۶ باز میگردد که نخستین بار توسط مرکز تجارت بینالملل پایهگذاری شد و هر دو سال یکبار به میزبانی سازمان توسعه تجارت یکی از کشورها برگزار میشود.
میزبانان کنفرانس سازمانهای توسعه تجارت به ترتیب در سال ۱۹۹۶ کشور کلمبیا، سال ۱۹۹۸ شیلی، سال ۲۰۰۰ مغرب، سال ۲۰۰۲ چین، سال ۲۰۰۴ مالتا، سال ۲۰۰۶ آرژانتین، سال ۲۰۰۸ هلند، سال ۲۰۱۰ مکزیک، سال ۲۰۱۲ مالزی، سال ۲۰۱۴ امارات متحده عربی، سال ۲۰۱۶ مغرب و در سال ۲۰۱۸ فرانسه میزبانی سازمانهای توسعه تجارت را برعهده داشتند.
از سال ۲۰۰۴ به بعد علاوه بر کنفرانس، جایزهای نیز برای رقابت و انتخاب بهترین سازمانهای توسعه تجارت برگزار شد که برندگان این جایزه در سال ۲۰۰۴ کشورهای اوگاندا، کره جنوبی، استرالیا، جامائیکا، بلغارستان و کلمبیا، در سال ۲۰۰۶ کشورهای زامبیا، فنلاند، موریس، مغولستان و شیلی، در سال ۲۰۰۸ کشورهای افغانستان، نیوزلند، جامائیکا، کنیا و کاستاریکا، در سال ۲۰۱۰ کشورهای موریس، بریتانیا و برزیل و سازمانهای توسعه تجارت قابلتقدیر نیز ارمنستان، استرالیا، مجارستان و مالزی معرفی شدند.
همچنین در سال ۲۰۱۲ کشورهای اوگاندا، اتریش، جامائیکا و مکزیک و سوییس، دومینیکن، زامبیا، اردن، لیتوانی، بنین، امارات متحده عربی و فرانسه بهعنوان سازمانهای توسعه تجارت قابلتقدیر اعلام شدند. در سال ۲۰۱۴ کشورهای زامبیا، موریس، مکزیک و سازمانهای توسعه تجارت قابلتقدیر نیز لیتوانی و اسپانیا بودند.
همچنین در سال ۲۰۱۶ کشورهای کاستاریکا، فرانسه و مقدونیه، در سال ۲۰۱۸ کشورهای غنا، نیجریه و قطر و در سال ۲۰۲۰ نیز کشورهای سوئد، گرجستان، کاستاریکا برندۀ این جایزه شدند و تانزانیا، ویتنام، چین، مالزی، سنت لوییس و اسپانیا بهعنوان سازمانهای توسعه تجارت قابلتقدیر معرفی گردیدند.
این گردهمایی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همهگیری کرونا برگزار نشد و امسال در کشور غنا از برندگان سال ۲۰۲۰ این جایزه تقدیر خواهد شد.
نمایندگان سازمان توسعه تجارت کشورمان نیز در برخی از کنفرانسها حضور داشته و در کنفرانس هلند در رقابت برای جایزۀ این کنفرانس نیز شرکت داشته است.
از شاخصهای انتخاب برندۀ جایزۀ امسال میتوان به بهترین شیوه استفاده از مشارکت فعالان اقتصادی، بهترین شیوه استفاده از فناوری اطلاعات، بهترین ابتکار عمل برای اطمینان از فراگیر و پایدار بودن تجارت اشاره کرد.
رویدادهای جانبی امسال شامل کارگاه گفتگوی عمومی - خصوصی برای راهبُرد صادرات ملی و نشست شبکه TPOهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) خواهد بود.
عنوان اصلی سخنرانی "تام والش"، مدیرعامل شرکت فناوری انرژیهای تجدیدپذیر (رنتک) و "پاملا کوک - همیلتون" مدیر اجرایی ITC در این رویداد بینالمللی، دیدگاه تجاری در این خصوص است که چگونه سازمانهای توسعه تجارت میتوانند به بهترین شکل از کسبوکار حمایت کنند.
سخنرانیهای رهبران توسعه تجارت در کنفرانس امسال، گسترهای از موضوعات، از ارزیابی ریسک جهانی تا پایدار کردن تجارت را در برمیگیرد. از آنجایی که این رویداد در آکرا، مقر دبیرخانه جدید منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا است، لذا، جدیدترین موضوعات در خصوص تجارت و سرمایهگذاری در منطقه آفریقا نیز ارائه خواهد شد. از نکات برجسته در این رویداد میتوان به ارائه جوایز به سازمانهای توسعه تجارت برتر جهان برای ابتکارات تجاری که دیجیتال، پایدار و مشارکت محور هستند اشاره کرد.
مرکز بینالمللی تجارت (ITC)
مرکز بینالمللی تجارت (ITC)مرکز بینالمللی تجارت تنها نهاد بینالمللی است که به توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اختصاص دارد و با سازمانهای همکار (سازمانهای توسعه تجارت) برای تقویت رقابتپذیری صادرکنندگان کوچک و متوسط همکاری میکند و برای ایجاد فرصتهای کارآفرینی با توسعه بخش صادرات پویا و پایدار به کشورها کمک میکند. این مرکز یک نهاد سازمان مللی زیر نظر سازمان جهانی تجارت (WTO) و کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) است.
جمهوری اسلامی ایران و سازمان بینالمللی تجارت بیش از بیست و پنج سال همکاری داشته و در بسیاری از کنفرانسها حضور فعال داشته است. از سال ۲۰۱۶ یک تفاهمنامه بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بینالمللی تجارت منعقد و پروژه مشترک آغاز شده و طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، راهبرد ملی صادرات در بخشهای پتروشیمی، قطعات خودرو، گردشگری، گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات و فناوری ارتباطات و اطلاعات تدوین و بهصورت شش مجلد به زبانهای انگلیسی و فارسی منتشر شده است. همچنین در یک مجلد، مباحث کلان صادرات در سه موضوع: مدیریت کیفیت، اطلاعات تجاری و ترویج تجارت و کارآفرینی تدوین و منتشر گردید.
همچنین یکی از موضوعات مهم تفاهمنامه مشترک ایران با مرکز مذکور، طرحی برای الگوبرداری سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر سازمانهای توسعه تجارت موفق دنیا بوده است.
در شرایط تحریم، تمرکز تحریمکنندگان بر "انرژی"، "بانک و بیمه" و "حملونقل" است که تماماً "تجارت بینالملل ایران" را هدف قرار داده است. در چنین شرایطی حضور ایران با نمایندگانی مجرب در حوزه دیپلماسی اقتصادی، در نهادهای بینالمللی و برقراری شبکه با سایر سازمانهای مشابه میتواند بسیار راهگشا باشد.
شناسه خبر: 318346