اکونومیک 24
28 دی 1401 - 13:23

نوآوری در تنظیم موتور و ارتقا موتور توسط شرکت کاراکال تیونینگ

در ادامه شما را با یک نوآوری تازه در تنظیم موتور و ارتقا موتور توسط شرکت کاراکال تیونینگ آشنا خواهیم کرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در طی سال‌های اخیر (بطور متوسط از سال ۱۳۹۵) عرضه خودروهای ایرانی با دریچه گاز برقی افزایش یافت و این روند بطور متناوب تا سال ۱۴۰۰ ادامه یافت و به جهت اجباری شدن استاندارد آلایندگی یور و۵ و الزام خودروسازان به پیروی از این استاندارد روند عرضه موتورها با ایسیو های پشتیبانی کننده از دریچه گاز برقی روند افزایشی یافت بطوری که تقریباً تمامی خودروهای دنا (گروه استفاده کننده از موتور EF۷) و خودروهای ۲۰۷ و ۲۰۶ (نماینده گروه استفاده کننده از موتور Tu۵ و Tu۳) در ایران خودرو در حال حاضر با دریچه گاز برقی عرضه می‌شوند. علیرغم مزیت‌های استفاده از دریچه‌های گاز برقی نظیر ساپورت سیستم‌های ایمنی نظیر ESP (سیستم کنترل پایداری الکترونیکی)، اما متأسفانه منجر به کاهش مصرف سوخت نشده است!

نوآوری در تنظیم موتور و ارتقا موتور توسط شرکت کاراکال تیونینگ

حال سوال ایجاد می‌شود چرا استفاده از دریچه گاز برقی در کاهش مصرف سوخت تأثیری نمی‌گذارد؟ پاسخ کاهش توان موتور در اثر استفاده از این سیستم است. در این سیستم به دلیل قطع شدن ارتباط راننده با موتور (از طریق پدال گاز) اطلاعات میزان فشرده شدن پدال گاز از طریق سیم کشی به کامپیوتر خودرو وارد شده و سپس بر مبنای برنامه ریزی صورت گرفته در ایسیو، مقدار تعریف شده‌ای برای دریچه گاز تعریف می‌شود که قطعاً میزان باز شدن دریچه با میزان فشرده شدن پدال برابر نبوده، به ناچار راننده پدال را بیشتر یا تا انتها می‌فشارد تا به کشش مورد نیاز خویش دست یابد. به دلیل محدود شدن موتور، راننده مجبور است از دور موتور بالاتری استفاده نماید که نتیجه آن افزایش مصرف خواهد بود.

تنها روش کاهش مصرف سوخت برای رفع تأخیر پدال گاز، روش ریمپ ایسیو (کامپیوتر خودرو) است که شرکت کاراکال تیونینگ یکی از پیشروان این صنعت است. بدین وسیله می‌توان با رفع تأخیر پدال گاز و توزیع گشتاور و توان در دورهای پایین، با ایجاد کشش مطلوب راننده، علاوه بر بالا بردن لذت رانندگی، موجب کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود.

برای ریمپ ۲۰۶ بهترین راه برای کسب توان بیشتر تغییر کاتاف است. البته بالابردن کاتاف به تنهایی، تأثیر خاصی بر عملکرد موتور ندارد، اما نکته مهم اینجاست که وقتی پای موتور تقویت شده در میان باشد، ورق بر می‌گردد! برای توضیح بیشتر باید مقدمه‌ای درباره تیونینگ موتور بگوییم. در ریمپ ۲۰۶ تقویت شده (تیون شده) راندمان حجمی موتور در دورهای بالا به دست می‌آید، برای مثال اگر در یک موتور Tu۵ حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار در دور موتور ۶۲۵۰ باشد، هنگامی که میل سوپاپ افتر مارکت (میل سوپاپ تقویتی با لیفت بالاتر بادامک) روی موتور نصب می‌شود، راندمان حجمی موتور به دورهای بالاتر منتقل می‌شود و در عین حال توان موتور نیز حدود ۸ اسب افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه موتور با میل سوپاپ افتر مارکت می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار ارائه دهد اما در دور موتور ۷۵۰۰؛ بنابراین برای گرفتن توان بیشتر در خودروهای تیونینگشده، افزایش کات اف امری الزامی است. توجه داشته باشید نکته‌ای که در مورد میل سوپاپ تقویتی گفته شد، علی رغم ایجاد توان بالاتر، در دور موتور بالاتر، اما می‌تواند موجب کاهش توان در دورهای پایین‌تر موتور گردد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 984646

مهمترین اخبار اقتصادی: