تقریبا میتوان با اطمینان گفت تبلیغات دیجیتال در دهه گذشته صنعت بازاریابی را تسخیر کرده و روز به روز نیز بیشتر گسترش می¬یابد. به همین دلیل به عنوان یک صاحب کسب و کار، تبلیغ کننده و یا بازاریاب، مهم است که از انواع مختلف تبلیغات دیجیتال و نحوه تأثیرگذاری آنها بر برند آگاه باشید.
اما مشکل اینجاست که تبلیغات دیجیتال طیف گستردهایی را شامل میشوند که شاید بعضی از آنها نیز ضروری نباشند پس چگونه کسی قرار است با همه چیز هماهنگ باشد؟ خبر خوب این است که ما برای شما یک راهنما در مورد انواع مختلف تبلیغات دیجیتال از جمله تبلیغات همسان (نیتیو) آماده کردیم پس با ادامه مطلب با ما همراه باشید.
تبلیغات همسان (نیتیو)انواع تبلیغات دیجیتال
تبلیغات دیجیتال دسته بندیها و زیر مجموعههای زیادی دارد که بسیاری از این انواع، در ویژگیهای خود همپوشانی دارند و به عنوان ابزارهای مکمل استفاده میشوند. محققین معتقدند یک شرکت باید 7 بار یا بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کند تا مشتری بالقوه محصول را به خاطر بسپارد، انتخاب کند و یا بخرد. به همین دلیل انتخاب درست تبلیغات دیجیتال برای شرکتها یا صاحبان اپلیکیشن بسیار حساس و مهم تلقی میشود. امروزه آژانسهای بازاریابی برای تبلیغات دیجیتال ابزارهای زیر را در اختیار دارند:
تبلیغات بنری (نمایشی) تبلیغات کلیکی تبلیغات ویدیویی تبلیغات همسان (بومی) تبلیغات نصب اپلیکیشن رسانههای اجتماعی
تبلیغات بنری (نمایشی)
تبلیغات نمایشی را میتوان به عنوان ابتداییترین و البته رایجترین شکل تبلیغات دیجیتال معرفی کرد. این نوع از تبلیغات معمولاً از متنها و گرافیکهای جذاب تشکیل شده است که میتواند حتی افرادی که مخاطب آگهی شما نیستند را به مخاطب هدف تبدیل کند به علاوه تبلیغات بنری نسبت به سایر انواع تبلیغات دیجیتال بسیار مقرون به صرفه هستند و پیاده سازی آنها نیز کار سادهایی است و دقیقاً به همین خاطر است که در تمام اینترنت تبلیغات بنری پر تکرارترین صفحاتی هستند که میبینید.
تبلیغات نمایشیهزینه تبلیغات بنری معمولاً با روش کلیکی (CPC) یا به ازاء هر نمایش (CPM) محاسبه میشود. از این میان پلتفرمها، گوگل ادز بزرگترین شبکه تبلیغات نمایشی (Display ads networks) را دارد اما هزینه هر کلیک در این شبکه معمولاً کمتر از تبلیغاتی است که در نتایج گوگل نشان داده میشود و اثربخشی کمتری هم دارد.
تبلبغات کلیکی
تبلیغات کلیکی یا PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یک ابزار تبلیغات دیجیتال است که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا تبلیغاتشان را در موتورهای جستجو مانند Google Ads اجرا کنند و هر بار که شخصی روی تبلیغ آنها کلیک میکند، مبلغی را پرداخت کنند. البته این نوع از تبلیغات دیجیتال بسیار مقرون به صرفه است زیرا تبلیغات برند برای کلیه مخاطبان اینترنت نمایش داده میشود در حالی که شما تنها برای مخاطبان هدف هزینه پرداخت میکنید.
تبلیغات کلیکی یا PPC (پرداخت به ازای هر کلیک)تبلیغات ویدیویی
تبلیغات ویدیویی یکی از مخاطبپسندترین تبلیغات دیجیتال است و استفاده از آن به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی ایده فوق العادهایی برای برند شما خواهد بود. ویدیوهای تبلیغاتی همانطور که پیداست شامل ویدیوهایی است که برای معرفی برند یا یک محصول خاص استفاده میشوند و در بسیاری از پلتفرمهای نمایش ویدیو مثل یوتیوب یا آپارات قبل یا در هنگام پخش ویدیو اصلی نمایش داده میشوند. تبلیغات ویدیویی انواع مختلفی دارند که مهمترین آن شامل:
تبلیغات ویدئویی همسان Native Video Ad تبلیغات ویدیویی پیشنمایشی Pre-Roll Ad تبلیغات ویدئویی بینابینی Interstitial Video Ad تبلیغات ویدئویی جایزهای Rewarded Video Ad
تبلیغات همسان ( Native advertising)
تبلیغات بومی یا همسان جزو مخاطب دوستترین تبلیغات دیجیتال به شمار میآیند، آنها کمترین مزاحمت را برای کاربر ایجاد میکند و بسیاری از افراد این نوع از تبلیغات را مفید و کمک کننده میدانند از این نظر که به مخاطب تبلیغاتی را نشان میدهد که میخواهد. مثل زمانی که فرد به دنبال محصولی خاص میگردد و محصولات مشابه با عنوان«اقلام مشابه» یا « افراد دیگر خریدهاند» نیز به او نشان داده میشود. تبلیغات همسان تا حدودی هم به تبلیغات نمایشی شباهت دارند با این تفاوت که تبلیغات بومی هدفمندتر و استراتژیکتر عمل میکنند و مخاطب را دقیقتر انتخاب میکنند زیرا مخاطبان را بر اساس تاریخچه جستجوهای فرد انتخاب میکند.
تبلیغات نصب اپلیکیشن
تبلیغات نصب اپلیکیشنتبلیغات اپلیکیشنی نیز نمونه دیگری از تبلیغات دیجیتال است و از آنجا که افراد زیادی از انواع مختلف اپلیکیشنها استفاده میکنند جزو گزینههای پر بازده تبلیغات محسوب میشود. فضاهای زیادی برای تبلیغ اپلیکیشنها وجود دارد که میتوان تبلیغات اپلکشنها را در آن به نمایش گذاشت اما از میان آنها گوگل ادز یکی از بزرگترین پلتفرمها برای نمایش تبلیغات در هزاران اپلیکیشن دیگر است.
بسیاری معتقدند اپلیکیشنهای موبایل بهترین مکان برای تبلیغات نصب اپلیکیشنها است چون مخاطبی که مورد هدف قرار گرفته در حال استفاده از اپلیکیشن است و بنابراین رابطه خوبی با برنامهها دارد به علاوه تبلیغات برای نصب اپلیکیشن به صرفه نیز هست زیرا به ازاء تنها به ازاء هر نصب پرداخت صورت میگیرد و این خود تضمینی است که سرمایه شما به هدر نخواهد رفت.
رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی به دلیل تعداد زیاد کاربران و سهولت هدف گیری مخاطبان به بزرگترین مرکز تبلیغات دیجیتال تبدیل شدهاند و از آن به عنوان یک کانال بازاریابی که با تبلیغات پولی و رایگان ترافیک را به وبسایت شما هدایت میکند استفاده میشود. انواع زیادی از تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات ویدیویی، نمایشی، بومی و ... در رسانههای اجتماعی رایج هستند اما دو نوع از آنها که میتوان گفت مختص به رسانههای اجتماعی میشوند شامل:
تبلیغات بومی (عموماً برای تبلیغات پولی) نوعی بازاریابی دهان به دهان (مانند زمانی که اینفلوئنسرها داستان استفاده خود از یک محصول را در اینستاگرام تعریف میکنند.)
که در تبلیغات ارگانیک استفاده میشود. مزیت انتخاب رسانههای اجتماعی به عنوان فضای تبلیغاتی پیدا کردن مشتریان وفادار به برند است که به همراه تعاملاتی که برند با مشتریان خود در رسانهها انجام میدهد امکان ارزیابی کیفیت محصولات را نیز برای شرکتها فراهم میکند.
در پایان این حقیقت همیشه وجود دارد که هیچ دو کسب و کاری مانند هم نیستند و به همین دلیل روشهای بازاریابی که در هر کسب و کاری استفاده میشود متفاوت خواهد بود. مهم است که شما نیازهای کسب و کار خود را بشناسید و بتوانید روش تبلیغاتی که بیشترین بازدهی را به دنبال دارد انتخاب کنید به همین دلیل شرکتهای تخصصی در تبلیغات به وجود آمدهاند تا در این مسیر همراه شما باشند و راه را برای پیشرفت شما هموار کنند.
شناسه خبر: 224302