اکونومیک 24
17 مهر 1404 - 10:40

اصلاح ایران‌خودرو واقعی و در مسیر است، نه در شعار

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از زیان‌های ثبت‌شده در صورت‌های مالی ایران‌خودرو، نه حاصل عملکرد مدیریتی جدید، بلکه پیامد مستقیم تعهدات و سیاست‌های نادرست سال‌های گذشته است.

به گزارش تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از زیان‌های ثبت‌شده در صورت‌های مالی ایران‌خودرو، نه حاصل عملکرد مدیریتی جدید، بلکه پیامد مستقیم تعهدات و سیاست‌های نادرست سال‌های گذشته است. مدیریت جدید این گروه صنعتی که کم‌تر از یک‌سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، روند اصلاحات ساختاری، شفافیت مالی و بازسازی فرآیندها را آغاز کرده است.

بر پایه اسناد منتشرشده در سامانه کدال، زیان خالص سه‌ماهه منتهی به خردادماه به رقم 9 هزار و 544 میلیارد تومان رسیده است؛ عددی که بدون توجه به عوامل مؤثر بر آن نمی‌تواند مبنای قضاوت درباره عملکرد فعلی قرار گیرد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد این زیان عمدتاً ناشی از فروش محصولات با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ مصوب و تحمیل سیاست‌های قیمتی و مالی در دوره‌های پیشین بوده است؛ مسیری که به گفته کارشناسان، بخش عمده‌ای از نقدینگی آینده را «پیش‌خور» و منابع درآمدی شرکت را محدود کرده است.

آینده‌فروشی و تعهدات سنگین، میراث مدیریتی گذشته

یکی از مهم‌ترین عوامل زیان انباشته کنونی، تعهدات گسترده‌ای است که در دوره مدیریت پیشین و بدون درنظر گرفتن ظرفیت واقعی تولید و تامین قطعه ایجاد شد. در این دوره، فروش‌های حجیمی انجام شد که تعهدات آن تا امروز ادامه دارد و عملا فشار مالی و عملیاتی سنگینی را بر دوش مدیریت فعلی گذاشته است.
کارشناسان این نوع رفتار را نوعی «آینده‌فروشی» می‌دانند که منافع سهام‌داران و پایداری مالی شرکت را در معرض تهدید قرار داده است.

دوره جدید؛ اصلاح ساختار و بازگشت به مسیر تولید

با واگذاری مدیریتی ایران‌خودرو به بخش خصوصی و آغاز دوره جدید، روند بازسازی ساختارهای داخلی در دستور کار قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر، شاخص‌های تولید و بهره‌وری بهبود یافته و سهم تولید ایران‌خودرو در بخش سواری در شهریورماه به بیش از 61٫7 درصد افزایش و درآمد این شرکت جهش یافته است.

اصلاحات زمان‌بر اما واقعی است

مدیریت جدید ایران‌خودرو، با رویکردی اصلاح‌گرایانه،  ترمیم ساختار مالی و صنعتی شرکت را به‌صورت پروژه‌ای میان‌مدت است، نه اقدامی کوتاه‌مدت دنبال می‌کند.
دستیابی به پایداری مالی و بازدهی تولید، نیازمند زمان، نقدینگی و حمایت نهادهای تصمیم‌گیر است. مدیران فعلی بر این باورند که قضاوت درباره نتایج، باید در بازه‌ای منطقی انجام شود؛ چراکه کم‌تر از یک‌سال از واگذاری و آغاز مدیریت خصوصی گذشته است.

حرکت در مسیر شفافیت و پاسخگویی

ایران‌خودرو در چارچوب راهبرد جدید خود، رویکرد شفاف‌سازی اطلاعات، همکاری با نهادهای نظارتی و انتشار مستمر داده‌های مالی در بستر رسمی را دنبال می‌کند. هدف این سیاست، ارایه تصویری واقعی از وضعیت شرکت و پرهیز از روایت‌های یک‌سویه است.

تمام زیان ایران‌خودرو در ارتباط با عرضه سه‌ماهه مربوط به آینده فروشی و عدم دفاع از حقوق شرکت در برابر قیمت‌گذاری دستوری و این‌که یخش زیادی از تعهدات ایجاد شده مدیریت قبل در ماه‌های پایانی سال گذشته تحویل شده و بخشی از آن هنوز باقی مانده که متاسفانه این تعداد آینده فروشی شده بالغ بر 220 هزار دستگاه بوده که مدیریت جدید به دنبال جبران این زیان است.

آنچه از بررسی داده‌ها و سیاست‌های جاری برمی‌آید، این است که اصلاح ایران‌خودرو به صورت عملی در جریان است. میراث زیان‌بار مدیریت گذشته در حال ترمیم است و بازسازی بزرگ‌ترین خودروساز کشور، نیازمند صبر، استمرار و هم‌افزایی ملی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1962483