آمارهای جدید اداره آمارهای فدرال آلمان نشان میدهد آلمانی دیگر تمایلی برای خرید کردن ندارند و خردهفروشی در این کشور به شدت کم شده است.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس، آمارهای اولیه منتشره از سوی اداره آمار فدرال آلمان، خردهفروشی آلمان در سال 2023 به شدت کاهش یافته است.
فروش این بخش نسبت به سال 2022 حدود 3.3 درصد و نسبت به سال 2021 حدود 3.9 درصد کاهش یافته است.
بخش مواد غذایی بیشترین آسیب را دیده است به طوریکه فروش این بخش در مقایسه با سال گذشته 3.9 درصد کاهش یافته است. خرده فروشی در بخشهای غیر مواد غذای 3.1 درصد کاهش یافته که نخستین کاهش از سال 2013 به شمار میرود.
فروش آنلاین و سفارش با ایمیل که در دوران همهگیری رشد داشته در سال گذشته 3.9 درصد کاهش یافته است.
حتی کریسمس که برای خردهفروشی سودآور است، رونقی به این بخش نداده است. آمارها نشان میدهد که فروش ماه دسامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.7 رصد و نسبت به ماه قبل از آن 1.6 درصد کاهش داشته است.
تحلیلگران عملکرد ضعیف بخش خردهفروشی را ناشی از تورم بالا در بزرگترین اقتصاد اروپا میدانند.
نظرسنجی اخیر که توسط انجمن تجارت آلمان (HDE) انجام شد، نشان داد که از هر 6 خردهفروش، تنها یک خردهفروش وضعیت فعلی کسبوکار را «خوب» ارزیابی میکند و از هر 5 نفر، تنها یک نفر پیشبینی کرده است که فروش در سال 2024 بیشتر از سال گذشته خواهد بود.
از جمله مشکلات این بخش هم میتوان به بیمیلی عمومی مصرفکنندگان برای پول خرج کردن ، افزایش هزینههای انرژی، تورم، کمبود نیروی کار و تاثیر درگیریها در اوکراین و غرب آسیا بر زنجیره تامین اشاره کرد.
پایان پیام/