عضو کمیسیون اصل ۹۰ با بیان این که زمانی صادرکننده بنزین بودیم گفت: اما تا پایان سال باید ۵ میلیارد دلار واردات داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جبارعلی ذاکری در مراسم امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری ساخت خط ریلی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه اتصال چشمه های بار تکلیفی است که بر عهده شرکتهای حملونقل، شرکتهای دارای بار و راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: در جلسه اخیر هیئت مدیره 7 پروژه اتصال چشمه باز به شبکه ریلی را مصوب کردیم.
وی اضافه کرد:70 درصد بار شبکه ریلی در 5 اداره کل راه آهن است که اصفهان یکی از این استان هاست. وجود چشمه های بار در اصفهان کمک می کند انتقال بار از جاده به بار صورت بگیرد که اثرات مهمی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدوارم اثرات این تفاهمنامه در کاهش تلفات جاده ای مشهود باشد.
معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم یادآور شد:با توجه به برنامه پنجم و ششم توسعه، رویکرد راه آهن اتصال مراکز بار به شبکه ریلی با هدف افزایش سهم حملونقل ریلی بوده است.
محمدهادی ضیایی مهر ادامه داد: در ماده 56 برنامه هفتم توسعه تکلیف شده 3200 کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته شود که سهم خطوط صنعتی و تجاری 400 کیلومتر است.
وی افزود: با ساخت این خط آهن 83 کیلومتری سالانه 5 میلیون تن فرآوردههای نفتی جابجایی می شود.
به گفته وی، با بهرهبرداری از پروژه مذکور حملونقل جاده ای 35 درصد معادل 400 کامیون در شبانه روز کاهش می یابد.
به گزارش تسنیم، میزان سرمایه گذاری برای ساخت این خط ریلی حدود 7000 میلیارد تومان است که بخش خصوصی آنرا تامین خواهد کرد.
حاجی دلیگانی عضو کمیسیون اصل 90 نیز در این مراسم اظهار کرد: در بحث برق موانع متعددی برای سرمایه گذاری داریم. فقط باید موانع را برداریم؛ قانون و دستورالعمل داریم و باید در عمل مشکلات را برطرف کنیم.
وی افزود: زمانی صادرکننده بنزین بودیم، اما تا پایان سال باید 5 میلیارد دلار واردات داشته باشیم. این اتفاق به دلیل مصرف بالای گاز، بنزین، گازوئیل روی داده است.
وی گفت: مازوت سوزی در چند نیروگاه متوقف شده، اگر این مازوت مصرف نشود دیگر آلاینده جوی نداریم.
وی بیان کرد: قطعی برق برای ما زشت است.
انتهای پیام/