معاون شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه خطآهن بستان آباد-خاوران یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است،گفت: ریل و تراورسهای به کار رفته در این پروژه تولید داخل است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آستانه بهره برداری از خطآهن بستان آباد- خاوران اظهار کرد: این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روشها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: خطآهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول 3کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با 20 دهانه 50 متری و با ارتفاع 40 متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.
وی استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل های بزرگ را از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی اعلام کرد و گفت: استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می دهد و موجب شده است هیچ حادثه ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.
وی از بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتکهای بزرگ مقیاس تولید داخل است که موجب کاهش 60 درصد از هزینه ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمامی ورق های خاص به کار رفته در عرشه پل های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت: تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و تراورس ها تولید داخل است به نحوی که می توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.
خطیبی با اشاره به اینکه طراحی و اجرای این مسیر ریلی آماده برقی شدن است، اضافه کرد: طراحی مسیر و نوع اجرای تونل ها و گالری ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.
وی با تاکید بر توجه به حمل و نقل ترکیبی در راه آهن بستان آباد-خاوران ادامه داد: پیش بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.
انتهای پیام/