طبق آمارنامه مصرف فرآوردههای نفتی انرژیزا و رینگ صادراتی بورس انرژی، دولت سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به شرکتهای هواپیمایی و اقشار مرفه و برخوردار کثیرالسفر هوایی پرداخت میکند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم نشان میدهد که دولتمردان عزمی جدی برای اصلاح ساختار اقتصادی و برقراری عدالت در کشور دارند.
این رویکرد دولت در حوزه انرژی نیز به منصه ظهور رسید و اصلاح قیمت گاز و برق مشترکان با تمرکز بر پرمصرفها اجرایی شد.
همچنین پیشنهاد اصلاح قیمت سوخت پتروشیمیها، پالایشگاهها و صنایع عمده به 100 درصد قیمت خوراک گاز پتروشیمی نیز در لایحه بودجه مطرح شد که در کمیسیون تلفیق پس از انجام اصلاحاتی به تصویب رسید.
به طور کلی رویکرد اصلاح قیمت انرژی در کشور از دو جهت حائز اهمیت است، اول افزایش منابع هدفمندی یارانهها و دوم برقراری عدالت در بازتوزیع منابع کشور؛ این اصلاحات اگر با رعایت ملاحظات مربوط به طبقات پایین جامعه انجام شود میتواند صنایع و بخشهای مختلف را به سمت ارتقا بهرهوری هدایت کند و از سرازیری رانت یارانه پنهان بدون هیچ منطق اقتصادی جلوگیری کند.
*مصرف سالانه 1.65 میلیارد لیتر سوخت جت در هواپیماها
*مصرف سالانه 1.65 میلیارد لیتر سوخت جت در هواپیماها*مصرف سالانه 1.65 میلیارد لیتر سوخت جت در هواپیماهادر موضوع حذف یارانه پنهان با رویکرد تعریف شده، یکی از بخشهایی که تاکنون از تیررس اذهان عمومی خارج بوده، «یارانه پنهان سوخت هواپیما» است.
یارانه پنهان سوخت هواپیماطبق آمارنامه مصرف فرآوردههای نفتی انرژیزا در سال 97 (آخرین آمارنامه منتشر شده)، روزانه 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف میشود. با توجه به مصرف تقریبا ثابت سوخت جت در سالهای اخیر، میتوان مصرف این سوخت در سال جاری را نیز عدد ثابت 4.5 میلیون لیتر در روز در نظر گرفت که در سال رقمی معادل 1.65 میلیارد لیتر محاسبه میشود.
جدول 1- مصرف سالانه سوخت جت ( واحد: میلیون لیتر در روز)
*یارانه پنهان شرکتهای هواپیمایی، 20 هزار میلیارد تومان در سال
*یارانه پنهان شرکتهای هواپیمایی، 20 هزار میلیارد تومان در سال*یارانه پنهان شرکتهای هواپیمایی، 20 هزار میلیارد تومان در سالبرای محاسبه یارانه پنهان پرداختی توسط دولت به شرکتهای هواپیمایی کافی است اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت جت را در میزان مصرف آن (1.65 میلیارد لیتر) ضرب کنیم.
در حال حاضر نرخ سوخت جت برای هواپیماهای مسافری کشور لیتری 600 تومان درنظر گرفته شده است. از طرفی طبق آمار رینگ صادراتی بورس انرژی (جدول 2)، میانگین قیمت صادراتی سوخت هوایی (ATK) در سال جاری 670 دلار بر تن بوده است که معادل لیتری 13400 تومان است.
جدول 2- آمار رینگ صادراتی بورس انرژی
در نتیجه یارانه پنهان دولت برای هر لیتر سوخت جت (اختلاف قیمت داخلی و صادراتی)، 12800 تومان است که این رقم با توجه به مصرف سالانه معادل 21 هزار میلیارد تومان محاسبه میشود. یعنی دولت سالانه به شرکتهای هواپیمایی حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت میکند.
*کاهش کیفیت خدمات شرکتهای هواپیمایی در سالهای گذشته
*کاهش کیفیت خدمات شرکتهای هواپیمایی در سالهای گذشته*کاهش کیفیت خدمات شرکتهای هواپیمایی در سالهای گذشتهاعطای یارانه پنهان نجومی به شرکتهای هواپیمایی بدین معناست که دهکهای بالای جامعه و تجار و افراد کثیرالسفر که از هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده میکنند از این یارانه پنهان برخودار میشوند و دهکهای متوسط و پایین جامعه تقریبا از این یارانه 20 هزار میلیارد تومانی هیچ سهمی ندارند.
مهدی هاشمزاده کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به غیرعادلانه بودن پرداخت یارانه سوخت به شرکتهای هواپیمایی میگوید: با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی بخش عمدهای از سوخت مسیر برگشت را نیز از ایران با خود حمل میکنند، در نتیجه مسافران از مبادی فرودگاههای کوالالامپور، بانکوک، استانبول، دوبی، لندن، شانگهای و تفلیس نیز از یارانه سنگین 5 الی 10 میلیون تومانی برای سفر خود به مقصد ایران بهرهمند میشوند.
وی اظهار داشت: با تخصیص سوخت 600 تومانی به پروازهای مقاصد دوبی، استانبول، تفلیس و امثالهم، اساساً مزیت نسبی در گردشگری داخلی از بینرفته و مضمحل شده است.
هاشمزاده اظهار داشت: سال گذشته نیز شرکتهای هواپیمایی نزدیک به 2 هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردند. ولی نهتنها بهبودی در خدمترسانی آنها شکل نگرفت بلکه اساساً باوجود رعایت نکردن محدودیت اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا در خصوص کاهش ظرفیت پذیرش به حداکثر 60 درصد، پذیرایی داخل پرواز نیز حذف شد.
* سوخت ارزان مشوقی برای خرید هواپیماهای با سن بالا
* سوخت ارزان مشوقی برای خرید هواپیماهای با سن بالا * سوخت ارزان مشوقی برای خرید هواپیماهای با سن بالا به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود تصریح در اسناد بالادستی درخصوص نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی، به دلیل ارزان بودن قیمت سوخت هواپیما در کشور ما نوسازی ناوگان هوایی اولویت شرکتهای هواپیمایی نیست و بدین ترتیب نه تنها شرکتهای خصوصی کاهش سن ناوگان را فاقد توجیه اقتصادی میدانند بلکه به سمت استفاده از هواپیماهای با سن بالا متمایل میشوند چون توجه نرخ سوخت وجود ندارد.
در این بین ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی با اتخاذ برخی سیاستگذاری صحیح در حوزه ناوگان حمل و نقل هوایی و ارتقای نظارت، گامی جهت ارتقای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی بازرگانی بردارند.
پیش از این گزارشهایی در موضوع ضعف نظارتی مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشوری بر شرکتهای هواپیمایی نیز وجود داشت که در این موضوع به تفصیل پرداخته شده است.
انتهای پیام/
شناسه خبر: 15925