بلومبرگ طی گزارشی نوشت، به دنبال تحت کنترل درآوردن کشتی یک تاجر اسرائیلی توسط انصارالله، ترس از مختل شدن زنجیره تامین در جهان همانند دوره همهگیری کرونا تقویت شده است.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس به نقل از بلومبرگ، یک کشتی اسرائیلی که در دریای سرخ توسط جنبش انصارالله یمن تحت کنترل درآمد، نگرانیها در مورد اینکه جنگ رژیم صهیونیستی و حماس به اختلال در کشتیرانی در منطقه منجر شود، تقویت کرده است.
شرکت کشتیرانی «نیپون یوسن» مستقر در توکیو اعلام کرد، «گلکسی لیدر»، کشتی اجارهای مخصوص حمل خودرو، روز یکشنبه در بخش جنوبی دریای سرخ تحت کنترل یمنیها درآمده است.
سخنگوی «نیپون یوسن» گفت، این شرکت از مکان فعلی کشتی که 25 خدمه دارد و هیچ محمولهای حمل نمیکند، اطلاعی ندارد.
بر اساس آمارهای جمعآوری شده توسط بلومبرگ، «گلکسی لیدر» به تاجر اسرائیلی به نام رامی اونگار، مالک گروه کشتیرانی رِی تعلق دارد.
روز گذشته شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه خبر داد، نیروی دریایی یمن موفق شده است یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ تحت کنترل خود درآورد.
المیادین، تعداد افرادی را که در کشتی حضور داشتند ۵۲ نفر اعلام کرد و گزارش داد، همگی دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار دارند تا تابعیتشان مشخص شود.
به نوشته بلومبرگ، این اقدام نگرانیها در مورد خطرات در یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان را افزایش میدهد.
کنث لو، تحلیلگر اطلاعات کشتیرانی و تدارکات بلومبرگ در این رابطه گفت، در حالی که درگیری در خاورمیانه بر تراکم و شلوغی بنادر اسرائیل تاثیر گذاشته و محدود شده بود، این اقدام در دریای سرخ نشاندهنده «تشدید قابل توجه تنشها» در منطقهای وسیعتر است.
وی افزود: «ممکن است برخی شرکتهای کشتیرانی برای دلایل امنیتی تصمیم بگیرند که این منطقه را دور بزنند که میتواند به معنای هزینههای اضافی و تاخیر است، این امر میتواند به زنجیره تامین در سراسر جهان ضربه بزند و یادآور دوران همهگیری و هرج و مرج زنجیره تامین است.»
یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر بازرگانی ژاپن هم گفته است، مسیر دریای سرخ برای حملونقل کالاهای مختلف استفاده میشود و (هر) موضوعی در آنجا میتواند اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود، تاثیر فوری دیده نشده اما ژاپن هرگونه تاثیر بر زنجیره تامین و تورم ناشی از آن را با فوریت رصد میکند.
هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن امروز اعلام کرد، دولت ژاپن در حال حاضر در حال جمعآوری اطلاعات از طریق وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط است.
وی افزود، کشورش با رژیم صهیونیستی و همچنین انصارالله، عربستان، عمان و ایران برای آزادسازی این کشتی مذاکره میکند.
به گفته سخنگوی «نیپون یوسن»، خدمه این کشتی از بلغارستان، اوکراین، رومانی، مکزیک و فیلیپن هستند. این کشتی بار خود را در بندری در ترکیه تخلیه کرده و به سمت ترمینال پیپاواو در سواحل هند در حرکت بود.
وی توضیح داد، این شرکت هنوز در مورد سایر کشتیهایی که ممکن است از منطقه دریای سرخ عبور کنند، تصمیمی نگرفته است.
روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» نیز طی گزارشی، عملیات نیروهای صنعاء را زنگ خطری برای حملونقل دریایی اسرائیل دانسته و نوشته است، حتی ممکن است که حملونقل دریایی اسرائیل متوقف شود و این امر افزایش قیمت محصولاتی که از دریا وارد میشود را به دنبال خواهد داشت.
گفته میشود، به دنبال جنگ رژیم صهیونیستی و حماس و خسارت دیدن پروازهای شرکتهای خارجی به اسرائیل، قیمت حملونقل هوایی افزایش قابل توجهی داشته و اکنون این نگرانی وجود دارد که افزایش مشابهی در هزینه حملونقل دریایی ایجاد شود.
پایان پیام/