رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت کار گفت: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانههای وزارتخانه پیگیری می شود، ایجاد پنجره واحد است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نجفعلی شهبازی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متشکل از سه وزارتخانه ادغامی است و به همین دلیل حوزه مأموریتی آن بسیار گسترده است. مأموریتهای متنوع سبب شده است که برای ارائه الکترونیکی این خدمات، سامانههای مختلفی ایجاد گردد، هماکنون حدود ۷۰ سامانه تخصصی در این وزارتخانه وجود دارد که ۳۵ سامانه در حال خدمترسانی به مردم و متقاضیان و باقی جز سامانههای نظارتی و سازمانی محسوب میشوند.
وی افزود: در سالیان گذشته تلاش شده است که برای فرآیندهای متنوع و متکثر در این وزارتخانه سامانههای یکپارچه و واحد تشکیل شود که سامانه جامع روابط کار و سامانه جامع تعاون از نمونههای آن است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از برنامههای جدی و مهم مرکز فناوری در طی دو سال اخیر تلاش و برنامهریزی برای یکپارچهسازی سامانههای وزارت کار بوده است، اظهار کرد: در سالجاری ۱۳ سامانه تخصصی و خدماترسان به مردم با سامانههای دیگر ادغام میشوند و حالت یکپارچه به خود میگیرند.
وی ادامه داد: برای تحقق این مهم ۴ سامانه مربوط به تسهیلات اشتغال در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور، ۶ سامانه موجود در حوزه روابط کار در قالب سامانه جامع روابط کار و ۳ سامانه در حوزه مشوقها به کارورزان و کارفرمایان نیز تجمیع و یکپارچه خواهند شد.
شهبازی گفت: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانههای وزارتخانه در حال انجام است، ایجاد پنجره واحد و درگاه یکپارچه احراز هویت است. علیرغم اقداماتی که در گذشته انجام شده است اما به دلیل تعدد درخواستهای معاونتهای تخصصی این وزارتخانه، شاهد گستردگی سامانههای الکترونیکی بودیم.
وی با تأکید بر اینکه پنجره واحد احراز هویت یکپارچه وزارتخانه راهاندازی شده است و مراحل اتصال تمامی سامانهها به این پنجره واحد در حال انجام است، افزود: با نهاییشدن و اجرای این پروژه متقاضیان میتوانند به یک پنجره واحد مراجعه کنند و به تمامی خدمات وزارتخانه دسترسی مستقیم داشته باشند و دیگر نیازی نیست از نام کاربریهای مختلف در هنگام ورود به سامانههای وزارتخانه استفاده کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار گفت: تمام سامانههای وزارتخانه قبل از راهاندازی، تستهای مختلف فنی را میگذرانند و لذا بروز خطا در آنها به حداقل ممکن میرسد اما اگر خطایی در سامانهای وجود داشته باشد، پیگیری لازم صورت خواهد گرفت و آن خطا برطرف خواهد شد.
شهبازی تأکید کرد: به دلیل مأموریتهای متنوع محولشده به این وزارتخانه، تعدد فرآیندهای الکترونیکی شده، ناگزیر است اما با این حال و برای رفاه مراجعین و متقاضیان به سامانهها، تا حد امکان از سرویسهای الکترونیکی جهت استعلامات بهره میبریم.
وی افزود: در برخی از فرآیندها و کسبوکارهای مرتبط با آنها، به دلیل ماهیت آن کسبوکار، اخذ مدارک صورت میگیرد و این امر مرتبط به حوزه IT و این مرکز نمیباشد.
شهبازی گفت: هماکنون ۳۰ سرویس استعلامی در اختیار این مرکز و وزارتخانه قرار داده شده است که بنا بر کسبوکار هر سامانه در اختیار آن قرار داده شده تا از ورود اقلام و اطلاعات غیرضروری پرهیز شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار بیان کرد: پس از راهاندازی و تکمیل نهایی پنجره واحد وزارتخانه و اتصال تمامی سامانههای مرتبط، امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران نیز مهیا خواهد شد و این موضوع یکی از برنامههای آتی مرکز فناوری اطلاعات است.
وی اظهار کرد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی واحد و شناسایی و برنامهریزی برای بیکاران در قالب پروژه پایگاه داده جامع اشتغال کشور در حال انجام است و معاونت اشتغال و کارآفرینی بهعنوان متولی این پایگاه در حال جمعآوری و یکپارچهسازی و ایجاد تحلیلهای جامع از وضعیت بیکاران کشور میباشد و مرکز فناوری اطلاعات نیز در حوزه نرمافزاری و سختافزاری و جمعآوری اطلاعات لازم، تعاملات لازم را با معاونت مربوطه دارد.