اکونومیک 24
29 دی 1402 - 13:03

سامسونگ رتبه اول تولید موبایل را از دست داد

اپل در سال ۲۰۲۳ به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و از نظر تعداد فروش از سامسونگ پیشی گرفت که موجب شد سلطه ۱۲ ساله این شرکت کره‌ای پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، اپل در سال 2023 به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و از نظر تعداد فروش از سامسونگ پیشی گرفت که موجب شد سلطه 12 ساله این شرکت کره‌ای پایان یابد.

موفقیت اپل عمدتاً با افزایش تعداد مشتریانی رخ داد که به علت دوام و ویژگی‌های این گوشی‌ها، تصمیم به خرید مدل‌های رده بالاتر، صرف نظر از قیمت آن‌ها، گرفتند.

برعکس، در سال گذشته میلادی، تمرکز سامسونگ بیشتر روی بازارهای متوسط و گران‌قیمت بود که به دلیل افزایش سودآوری مجذوب این بازارها شد. بنابراین، سامسونگ سهم خود را از بازار گوشی‌های رده پایین و ارزان قیمت از دست داد.

با افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان گوشی‌های رده پایین چینی مانند شیائومی، اوپو و ترنشن که با موفقیت سهم اصلی بازار گوشی‌های هوشمند در آفریقا را تصاحب کرده‌اند، سامسونگ برای بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود با مشکل مواجه بود.

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی آی‌دی‌سی، اپل در سال 2023 سهم بازار 20.1 درصدی را از نظر فروش به خود اختصاص داد که سامسونگ با 19.4 درصد و شیائومی با 12.5 درصد در رده‌های بعدی فهرست بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بودند. اوپو 8.8 درصد و ترنشن نیز  8.1 درصد از سهم این بازار را در اختیار گرفتند.

افزایش حجم فروش، یک پیروزی بسیار مورد نیاز برای اپل در سال 2023 محسوی می‌شود چرا که در همین سال این شرکت مشکلات زیادی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا واردات و فروش ساعت‌های هوشمند سری 9 و اولترا 2 اپل را در پایان سال گذشته در این کشور ممنوع کرد، زیرا مشخص شد که اپل حقوق ثبت اختراع سازنده دستگاه‌های پزشکی ماسیمو Masimo را نقض کرده است.

این ممنوعیت عمدتاً مربوط به فناوری سنجش اکسیژن خون اپل واچ در این دو مدل که از جدیدترین مدل‌های این برند هستند، صورت گرفت.

اگرچه اپل پس از توقف موقت این ممنوعیت توسط دادگاه تجدید نظر ایالات متحده، توانست فروش ساعت‌های خود را از سر بگیرد، اما این شرکت همچنان باید با یک نبرد حقوقی سنگین مبارزه کند و همچنین با عواقب قیمت این محصول مقابله کند.

این سازنده گوشی های هوشمند همچنین شاهد کاهش تقاضا در چین بوده است، به طوری که تحلیلگران بانک جفریز Jefferies تخمین می زنند که فروش آیفون های چینی در هفته آخر دسامبر تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. دلیل اصلی این امر، برندهای دیگر مانند هوآوی و شیائومی بود که محصولات رقابتی را ارائه می کردند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1642626

مهمترین اخبار اقتصادی: