یک شرکت دانشبنیان در حال ساخت هواپیمای بیزینس جت هشت نفرهای است که ۶ مسافر و دو خلبان دارد. مراحل ساخت ابیونیک یا کنترل پرواز آن به ۶۰ درصد رسیده و در قسمتهای مختلف سامانهها و سنسورها و موقعیتسنجها و کنترل اتوپایلوت مشغول ساخت هستند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی مهاجر؛ کارشناس شرکت دانشبنیان "بهیار صنعت" مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در جریان بازدید و تور رسانهای معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری که برای خبرنگاران برگزار شد، درباره ساخت "هواپیمای بیزینس جت 8 نفره" توسط این شرکت اظهار کرد: این هواپیمای بیزینس جت، 8 سرنشین دارد که شامل 6 مسافر و دو خلبان و سقف پرواز آن 12 کیلومتر، دور پرواز آن 2500 بوده و جزو هواپیماهای تجاری است.
وی خاطرنشان کرد: در دو دهه اخیر تقاضا برای جتهای مسافربری کوچک افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر سالانه بیش از 1000 فروند جت مسافربری سبک با عناوینی همچون Business Jet. VIP Jet. Light Jet در دنیا به فروش میرسد. این هواپیماها عموماً برای جابجایی 4 تا ١٤ مسافر طراحی شده و بین 5 تا 16 میلیون دلار قیمت دارند.
مهاجر گفت: با توجه به سند چشمانداز ١٤� ٤ کشور و تأکید آن بر گسترش فناوریهای نوین مربوط به صنایع هوایی و هوانوردی از سویی و مزایای دستیابی به دانش فنی هواپیماهای مسافربری از سوی دیگر دستیابی به دانش طراحی و ساخت یک هواپیمای جت شخصی با قابلیت اطمینان بالا از نیازهای کشور به حساب میآید. با دستیابی به این دانش فنی و کلیدی میتوان گامی عملیاتی در راستای طراحی و ساخت جت مسافربری با ابعاد بزرگتر برداشت در این راستا شرکت دانشبنیان بهیار صنعت سپاهان در نظر دارد با استفاده از توانمندیهای پژوهشی خود و نخبگان کشور و با همکاری صنایع مرتبط، داخلی دانش طراحی و ساخت این نوع از هواپیماها را بومی نموده و گسترش دهد.
وی گفت: کمپانیهای دیگر مانند ژاپن، آمریکا، برزیل هم هستند که در این رده مدلهای مختلف را تولید میکنند و ما این پروژه را سال 98 شروع کردیم. ما درحال ساخت سازه یا بدنه هستیم و قسمت وسط هواپیما و دم افقی آن تقریباً تکمیل است و قسمت دماغه، کابین خلبان و بالهها مانده است که در حال ساخت است.
مهاجر تأکید کرد: مراحل ساخت قسمت ابیونیک یا کنترل پرواز آن به 60 درصد رسیده است و در قسمتهای مختلف سامانهها، سنسورها، سرعت و موقعیتسنجها و کنترل اتوپایلوت را کار کردهایم و بر روی موتور هواپیما نیز کار کردهایم؛ در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی پره هواپیما است و به یک نمونه اولیه نیز رسیدهایم.
این کارشناس شرکت دانشبنیان تصریح کرد: این پروژه فعلاً بدون کارفرما است یعنی نه مشتری وجود دارد و نه سفارشی از جایی گرفتیم و براساس دغدغه شرکت دانشبنیان بهیار صنعت پروژه آغاز شده است و از فروش مابقی محصولات، تأمین مالی پروژه را انجام میدهیم.
مهاجر با معرفی پرینتر سه بعدی این شرکت دانشبنیان و کاربرد آن در ساخت این هواپیمای جت گفت: "پرینتر سه بعدی پلیمر" دستگاهی است که توسط متخصصان این شرکت دانشبنیان ساخته شده است.
وی درباره دستگاه اس ال ام پرینتر سه بعدی فلز گفت: این دستگاه برای ساخت پرهها و توربین موتور هواپیماست که 428 عدد از این پرهها در موتور قرار میگیرد که معمولاً پایه نیکل و چندآلیاژ دیگر به پرینتر سه بعدی میآید پودرش تزریق شده، ذوب میکند و لایه لایه شروع به طرح زدن میکند تا یک پره شکل بگیرد.
مهاجر ادامه داد: ما در حال تحقیق و توسعه هستیم و دو سال است که این دستگاه را شروع به ساخت کردیم و نخستین نمونه آن توسط این شرکت دانشبنیان ساخته شده و تقریباً شرکت دیگری با این مشخصات ورود نکرده است. از 8 آلیاژ اصلی 4 آلیاژ را جواب گرفتهایم و 4 آلیاژ دیگر را هم باید بتوانیم به سمتی برویم که خواص مکانیکی و فیزیکی اش حفظ شود تا بعد از آن سراغ قطعه اصلی و بلید نهایی برویم.
این کارشناس شرکت دانشبنیان با معرفی یک دستگاه دیگر گفت: دستگاه برش لیزری CO2 نیز دستگاه دیگری است که در محیط گاز CO2 شروع به ایجاد لیزر برای برش چوب، پلکسی، شیشه و قطعات مختلف که خیلی ضخیم نیستند میکند.
وی گفت: این سه دستگاه، کارهای تولید خودمان است اما هم پرینتر و هم برش لیزری CO2 در ساخت ایران ثبت شده اما خیلی برای فروش آن بازاریابی نکرده ایم چون پروژههای مهمتری داشته ایم و این دستگاهها بیشتر برای استفاده خودمان بودهاند.
مهاجر درباره دیگر کاربردهای دیگر هواپیمای جت در دست ساخت این شرکت دانشبنیان گفت: این پروژه غیر از مسافربری برای پست هوایی نیز کاربرد دارد؛ مشابه هواپیمای در حال ساخت بهیار صنعت "سسنا جی تو" است که برای ایرلاین است.
انتهای پیام/