اکونومیک 24
26 دی 1401 - 14:58

ثبت 10 میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر خودرو به منزله یک لاتاری ملی است

رئیس سازمان بورس کالا با بیان اینکه هدف از عرضه خودرو در بورس کالا ارتقای کمیت و کیفیت و رضایت مشتریان است، گفت: ثبت 10 میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر خودرو واقعا به منزله یک لاتاری و بخت‌آزمایی ملی بود و قطعا این روش محکوم به شکست است.

به گزارش خبرگزاری فارس مجید عشقی امروز در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه صنعت خودرو بین سه تا چهار درصد ارزش کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: از نظر معاملاتی 20 درصد حجم معاملات بورس مربوط به صنعت خودرو است که اهمیت بالایی در بازار سرمایه دارد. 

وی با اشاره به برخی از عارضه‌های این صنعت در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری، ضعف فناوری، مالکیت دولتی، زیان انباشته بیش از 150 هزار میلیارد تومانی از جمله این عارضه‌ها است که باعث شده خروجی این صنعت محصولاتی باشد که نتواند رضایت مشتریان را جلب کند. 

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان وکیل مدافع هیچ صنعتی از جمله خودرو نیست، افزود: لازم است برای حل عارضه‌های موجود و مشکلات راه‌حل ارائه کرد. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات اساسی در صنعت خودرو قیمت‌گذاری دستوری است، بیان داشت: طی 5 سال اخیر این موضوع باعث زیان دهی در این صنعت شده است و باعث شده هیچ یک از اصلاحات برای حل عارضه‌های عنوان شده به نتیجه نرسد. 

عشقی اظهار داشت: با این ساختار مالی و چشم‌انداز درآمدی خودروسازان، هیچ فردی جرات سرمایه‌گذاری در این صنعت را ندارد لذا سیاست‌های ما باید در یک بسته توجه به ساختار مالی و مساله قیمت گذاری دستوری و واگذاری آنها باشد. 

رئیس سازمان بورس گفت: وقتی کالایی که بازار سنتی برای آن وجود دارد وارد بورس می‌شود، تلاطم برای آن ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در مورد  عرضه سیمان در بورس کالا که با قطعی برق مواجه شد و بنابراین هجمه سنگینی بر آن وارد شد که با ورود سیمان به بورس، این کالا گران شده است در حالی که امروز تلاطم قیمتی برای آن وجود ندارد. 

وی بیان داشت: بنابراین اگر تا یکی - دو ماه آینده فرآیند عرضه خودرو در بورس تداوم یابد و عرضه‌ها نیز به صورت منظم افزایش یابد به بسیاری از سوالات پاسخ داده می‌شود. 

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه تقاضا واقعی خودرو اعدادی نیست که ملاحظه می‌کنیم بیان داشت: در عرضه اخیر شرکت ایران خودرو از 13 میلیون واجد شرایط 10 میلیون نفر شرکت کردند که واقعا به معنای یک لاتاری و  بخت‌آزمایی ملی بود و قطعا این روش محکوم به شکست است. 

وی اظهار داشت: در بورس کالا، کالا در قیمت پایه معامله می‌شود و اگر رقابتی نامتعارف ایجاد شود قطعا مشکل در جایی وجود دارد. 

عشقی هدف از عرضه خودرو در بورس را ارتقای کمی و کیفی عنوان کرد و گفت: تا با ارتقای تولیدات خودروسازان در نهایت رضایت مشتریان به دست آید. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 980626

مهمترین اخبار اقتصادی: