مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آغاز نصب سیستم توازن آب روی ناوگان ملی خبر و وعده نصب این سیستم روی ۶۰ فروند تا سال ۲۰۲۴ میلادی را داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم جمشید حاجی زاده مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن تا 2024 میلادی دستگاه پردازش آب توازن روی کشتیهای فعال در آبراههای داخلی و بین المللی نصب شود که بر این اساس این اقدام هم اکنون همگام با دنیا در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.
وی ادامه داد:سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابجایی میکروارگانیسم های آبی که از منطقه ای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتی ها صورت می پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها تصویب نموده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برایحذف میکروارگانیسم های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی ها می شوند، طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه این آب صورت می پذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.
وی یادآور شد: طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن تا 2024 باید دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال ناوگان نصب شود. بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی ج.ا.ا مورد تایید قرار گرفت.
وی تصریح کرد: به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال 1401 نصب دستگاه مذکور بر روی 7 فروند از شناور های ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.
مدیرعامل پرشیا هرمز اضافه کرد: بر اساس برنامه سال آینده 12 فروند به سیستم توازن آب مجهز شود و تا سال 2024 میلادی 60 فروند ناوگان کشتیرانی به این سیستم تجهیز خواهند شد.
حاجی زاده با یادآوری اینکه سال گذشته 40 فروند شناور را تعمیر کردیم گفت: در 10 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد 31 فروند شناور تعمیر شده که 3 فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل 6 میلیوندلار صرفه جویی ارزی بوده که تا پایان سال این رقم به 9 میلیون دلار خواهد رسید.
وی افزود: حدود 700 نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در پرشیاهرمز بصورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم بالغ بر 1000 نفر برآورد می شوند.
حاجی زاده گفت: در برنامه توسعه 5 ساله که از سال 1402 شروع و تا سال 1406 تکمیل خواهد گردید، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی 5 ساله برنامه ریزی کرده است.
به گفته وی، بدلیل جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی 85٪ است.
وی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال 2021 کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد ( UNCTAD ) با مجموع 19/3 میلیون تن در رتبه 22 جهانی و دارای 254 شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور است.
حاجی زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/