رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش گفت: در بسیاری از کشورها، تنها یک متولی برای این حوزه وجود دارد بنابراین اولین کار تجمیع سیاستگذاریهای لجستیک در یک وزارت خانه است.
به گزارش خبرنگار مهر، سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن ملی شرکتهای صنعت پخش ایران در نشست ملی لجستیک ایران به مناسبت روز جهانی لجستیک گفت: تعریف لجستیک در دنیا متفاوت از تصور ماست. لجستیک در کلیه عرصههای زندگی حضور دارد. هیچ چیزی را نمیتوان بدون نیاز به حملونقل تصور کرد. ما در ایران و بازار ایران به دنبال معجزه نیستیم. هدف ما همکاری است تا بتوانیم در لجستیک به پارامترهای جهانی و یا حتی منطقهای برسیم. مثلث تولید، توزیع و دانشگاه باید راه حلهایی ارائه دهند.
خبرنگار مهرکارگر با بیان اینکه در ایران توزیع بر اساس سودآوری ایجاد نشده افزود: این موضوع از قبل انقلاب تا به امروز وجود داشته است. هدف ایجاد یک سازمان فروش و توزیع کالای تأمین کننده به دست مصرف کنندگان اولیه و ثانویه است.
وی بزرگترین شرکتهای پخش در ایران را مربوط به بزرگترین تأمین کنندهها دانست و ادامه داد: ما حدوداً ۵ سال است که شرکتهای لجستیک کوچک در ایران داریم و در وزارت صمت اولین آئین نامه تأسیس شرکتهای لجستیک را طراحی کردهایم.
صمترئیس انجمن شرکتهای صنعت پخش یادآور شد: شرکتهای پخش به دو بخش فروش و توزیع تقسیم میشوند؛ در دنیا معمولاً فروش را شرکتهای تولیدی و توزیع را شرکتهای توزیع کننده انجام میدهند اما در ایران بالای ۷۰ درصد فروش توسط خرده فروشها صورت میگیرند؛ مخصوصاً برای کالاهای سریع مصرف مثل لبنیات این اتفاق میافتد.
وی تصریح کرد: تا یک دهه قبل در لبنیات فروش گرم داشتیم و فروشنده سفارش نمیگرفت؛ این شرایط اما امروزه تغییر کرده است. هزینهها در حال حاضر بسیار بالاست که باعث تغییر فرآیندها و توسعه میشود. همین حالا در فروشگاههای زنجیرهای تغییرات را میبینیم. سهم فروشگاههای زنجیرهای در برنامه ششم ۲۲ درصد سهم فروش است و به ۱۷ درصد رسیده است.
کارگر تغییر دیگر صنعت لجستیک را ایجاد شرکتهای زنجیرهای خرده فروشی عنوان و اظهار کرد: تغییر فرهنگ عرضه به معنای ایجاد شرکتهای لجستیکی نیست؛ این موج مثل ایجاد شرکتهای تاکسی اینترنتی است که در ابتدا خیلی خوشبینی در مورد آنها نبود؛ بلکه افزایش هزینهها برندها را ناچار میکند تا این تغییرات را انجام دهند.
وی یکی از گلوگاههای مهم در لجستیک را تعدد متولیان اجرایی چه قانون گذار و چه نظارتی برشمرد و گفت: در دنیا وزارت خانههای لجستیک به تعداد انگشتهای یک دست است. با این حال نکته مهم این است که در بسیاری از کشورها، تنها یک متولی برای این حوزه وجود دارد. اولین کار تجمیع سیاستگذاریهای لجستیک در یک وزارت خانه است.
این فعال صنعت لجستیک با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد وزارت بازرگانی و اضافه شدن یک متولی جدید بیان کرد: در این صورت شرایط برای بخش لجستیک پیچیدهتر میشود. ما در سال گذشته متوسط ۵ میلیون کارتن کالای FMCG (تند مصرف) در روز توزیع کردیم. یک شرکت لجستیک برای توزیع این حجم محصول ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری احتیاج دارد و ۱۱ وزارت خانه باید بر این پروژهها نظارت و مجوز صادر کنند.
کارگر درباره شاخص ایران در عملکرد جهانی لجستیک گفت: بر اساس آخرین آماری که سازمان تجارت جهانی ارائه کرده ایران در سال ۲۰۰۷ در جایگاه ۷۸ بودیم که در سال ۲۰۱۸ به ۶۴ رسید. شاخص بعدی تحویل به موقع کالاست که ما در سال ۲۰۰۷، از ۱۶۰ کشور، رتبه ۱۰۶ ام را داشتیم اما در ۲۰۱۸ به جایگاه ۶۰ ام رسیدیم.
امام
شناسه خبر: 412077