سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دستگاههای مستقل معرفی شده در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک است که مجموعا ۳۱ خدمت دارد.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی در کنار معرفی خدمات دستگاههای وزارتخانه ای، خدمات مربوط به سازمانها نیز در بخش سازمانهای مستقل آورده شده است. یکی از این دستگاهها سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و ۳۱ خدمت برای آن آورده شده که به تفکیک میتوان آنها را مشاهده کرد. مرمت منابع آرشیوی و کتابخانه ای، امانت کتاب و نشریات به عموم مردم، صدور شناسه استانداردهای تخصصی کتاب و نشریات و کتابخانه ها، ارائه خدمات آموزشی حوزه کتابخانه و آرشیو ملی، مشاوره تخصصی در خصوص مرمت و حفاظت منابع کتابخانهای و آرشیوی، دیجیتال سازی منابع کتابخانهای و آرشیوی و صدور گواهی ثبت آثار موسیقی از خدماتی است که در این سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ذکر شده است.
گزارشی که سازمان فناوری اطلاعات در مهر ماه منتشر کرده بود نام این سازمان را در بین دستگاههایی ذکر کرد که فرایند اتصالشان به پنجره ملی خدمات انجام شده و متقاضیان از این پس با یک بار احراز هویت و به صورت یکپارچه میتوانند از خدمات این دستگاهها بهرهمند شوند.
افراد با ورود به صفحه مرتبط با این سازمان در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با سه سامانه مرجع مجازی، سامانه منابع دیجیتال و فروشگاه اینترنتی کتابخانه ملی مواجه خواهند شد.
در سامانه مرجع مجازی امکان برقراری ارتباط به صورت برخط و بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه با کارشناسان مرجع مجازی فراهم است. جستجو و درخواست مستند و فهرست کتابخانههای ایران هم از جمله خدمات الکترونیکی است. سامانه منابع دیجیتال هم به منظور حفاظت بلند مدت و ارتقای دسترس پذیری به آثار مکتوب کشور ایجاد شده که در برگیرنده دهها هزار کتاب دیجیتالی است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و فقدان دسترسی به منابع فیزیکی دسترسی به این منابع فراهم شد. آخرین سامانه هم فروشگاه اینترنتی کتابخانه ملی است که امکان جستجوی کتاب بر اساس موضوعیت و خرید آن را فراهم کرده است.
باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیصنعت ، تجارت و کشاورزی
شناسه خبر: 880798