مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: دولت با ابزارهای تشویقکننده ـ الزامآور و بهکارگیری ابزارهای ارتقای توانمندی میتواند بنگاهها را به سمت نوآوری (فناوری) و تحقیق و توسعه تشویق کند.
علی بابایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بر اساس تأکید مقام معظم رهبری بر حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان برای رشد اقتصاد و اصلاح امور اقتصادی کشور، دانش و فناوری پیشرفته باید در همه عرصههای تولید، نقش فراوان و کامل داشته و انتخاب کار تولیدی نیز باید برخاسته از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت افزود: نباید فراموش کنیم که اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولیدشده و بهرهوری و کیفیت محصولات را افزایش داده و آنها را رقابتپذیر میکند و به همین علت، نباید از توجه ویژه به دانشبنیان شدن صنایع بزرگ غافل شد.
* بنگاه بهعنوان قلب نوآوری
* بنگاه بهعنوان قلب نوآوری* بنگاه بهعنوان قلب نوآوریوی ادامه داد: دانشبنیان شدن تولید در گروی نوآوری در واحدهای تحقیق و توسعه بنگاههای بخش صنعتی ـ معدنی است. بر اساس کتاب «سنجش فعالیتهای علمی و فناوری اسلو: دستورالعملهایی برای جمعآوری اطلاعات و تفسیر نوآوری»، مبحث نوآوری در محصولات، فرآیندها، بازاریابی و سازمانها در یک بنگاه، ارتباط متقابلی با دیگر بنگاهها، چارچوب زیرساختی، سیستم آموزشی و تحقیقات دولتی و همچنین سیاستهای نوآورانه دارد. تحقیقات همچنین نشان میدهد که مشتریان، عملیات تولید، و تأمینکنندگان، مهمترین منابع نوآوری هستند.
ترینمدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت تصریح کرد: بهره وری، توانمندی تحقیق و توسعه بنگاهها خود ظرفیت جذب و توان استفاده از دانش بیرونی را به همراه دارد که آن نیز منجر به ارتباط مؤثر با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و شرکتهای زایشی میشود.
صمتهره وری* مفاهیم نوآوری و مسیرهای توسعه اقتصادی
* مفاهیم نوآوری و مسیرهای توسعه اقتصادی* مفاهیم نوآوری و مسیرهای توسعه اقتصادیبابایی افزود: برای مثال، میتوان دو مفهوم و الگوی نوآوری را استنباط کرد؛ یکی نوآوری بهمثابه قدرت بخش علم و تحقیقات دانشگاهی که در کشورهای آمریکای لاتین اجرا شد و دیگری نوآوری بهمثابه توانمندی فناورانه صنعتی (بنگاهی) که در کشورهای آسیای شرقی عملیاتی شد.
وی بیان داشت: در واقع در مورد نخست، دانشگاه جدا از جامعه و یک صنعت ضعیف است و اولویتهای تحقیقاتی بر اساس جریان بینالمللی علم تعریف میشود و جامعه علمی و کاربران نتایج تحقیقات، یعنی صنعت و بنگاهها باهم هیچگونه گفتوگویی ندارند؛ اما در مورد دوم، یعنی کشورهای آسیای شرقی، توسعه و ارتقای یک فناوری، حتی اگر از طریق دانشگاه به صنعت معرفیشده باشد به انجام تحقیقات و فعالیتهای توسعهای بسیار بیشتری درون بنگاهها نیاز دارد تا بتواند تبدیل به محصول و ارزشافزوده اقتصادی شود، همچنین نوآوری به علت درهمتنیدگی بخش تحقیق و توسعه درون بنگاهی با فعالیتهای تولید و بازاریابی از طریق تشکیل گروههای کاری سرعت بالایی دارد.
در واقع* اهداف کلی تولید دانشبنیان در بخش صنعت، معدن و تجارت
* اهداف کلی تولید دانشبنیان در بخش صنعت، معدن و تجارت* اهداف کلی تولید دانشبنیان در بخش صنعت، معدن و تجارتمدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت بیان داشت: اهداف کلی تولید دانشبنیان در بخش صنعت، معدن و تجارت شامل کاهش هزینه تولید، بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری (بهویژه در مصرف انرژی)، رقابتپذیری محصولات و توسعه صادرات، ارائه محصولات جدید، حل مشکلات زیستمحیطی مانند آلایندگی، فرسایش خاک، آب و نظایر آن، میشود.
صمت* دو نقش اصلی دولت در ارتقای تولید دانشبنیان
دو نقش اصلی دولت در ارتقای تولید دانشبنیاندو نقش اصلی دولت در ارتقای تولید دانشبنیانبابایی اضافه کرد: دولت با استفاده از ابزارهای تشویقکننده ـ الزامآور میتواند بنگاهها را به سمت نوآوری (فناوری) و تحقیق و توسعه تشویق کند و همچنین با بهکارگیری ابزارهای ارتقای توانمندی نیز میتواند بنگاهها را در انجام نوآوری و تحقیق و توسعه توانمند سازد.
وی افزود: ابزارهای تشویقکننده ـ الزامآور با ارائه ابزارهای تشویقی، به حرکت واداشتن بخش تقاضا، تعیین هدفمند تعرفهها، ارائه هدفمند مجوزها، تأمین مالی نوآوری و تحقیق و توسعه، رفع موانع سرمایهگذاری، تولید و محیط کسب و کار بنگاههای پیشگام و همچنین تأمین ارز موردنیاز پیش میرود.
و کارمدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: ابزارهای ارتقای توانمندی نیز با حمایت از ایجاد همکاری مشترک در توسعه یک محصول جدید میان یک بنگاه داخلی و یک بنگاه خارجی (یا مرکز تحقیقاتی) دارای توانمندی تحقیق و توسعه، به هم رسانی با شرکتهای دانشبنیان، حمایت از ایجاد کنسرسیومهای تحقیق و توسعه ملی با مقیاس بزرگ، توسعه زیستبوم فناوری باهدف شبکهسازی و ایجاد اقدام جمعی میان بنگاهها و کسب و کارهای فعال در حوزههای فناورانه و دانشبنیان، حمایت از بهکارگیری متخصصان خارجی، آموزش پرسنل فنی بنگاهها توسط یک بنگاه پیشگام داخلی، حمایت از سرمایهگذاری مستقیم خارجی، ارتقای مهارتهای کمیاب حیاتی و ارتقای سطح دانش نیروی انسانی در حوزه تحقیق و توسعه و فناوری شکل میگیرد.
صمتو کارهای* دو دسته از برنامههای وزارت صمت در راستای تولید دانشبنیان
*دو دسته از برنامههای وزارت صمت در راستای تولید دانشبنیاندو دسته از برنامههای وزارت صمت در راستای تولید دانشبنیانصمتبابایی یادآور شد: سیاستهای افقی ـ راهبرد مداخلاتی هستند که برای همه صنایع قابلتعریف هستند و به ایجاد زیرساخت برای بازه زیادی از صنایع میپردازند؛ سیاستهای عمودی (برنامههای پیشران) نیز مداخلاتی هستند که صنعت یا فناوری خاصی را مدنظر دارند و دولت تلاش میکند تا همه مداخلات را ویژه توسعه صفر تا صد آن صنعت یا فناوری طراحی کند؛ این سیاستها به خصوص در مورد فناوریهای پیشران (باقابلیت سرریز بالا به دیگر حوزهها) از اهمیت ویژهای برخوردار است.
پیشرانپیشرانباقابلیتانتهای پیام/
انتهای
شناسه خبر: 380398